Literatuur & Romans De Geus December 2009

Rosario is dood

Axelsson wil een zo realistisch mogelijk beeld weergeven en laat daarom niets achterwege. Ze heeft samen gewerkt met betrouwbare bronnen om dit boek tot stand te laten komen.

In Rosario is dood trekt Axelsson zich het lot aan van Rosario Baluyot, een Filippijns straatkind dat in het stilzwijgend getolereerde sekstoerisme werkt en in 1987 op elfjarige leeftijd sterft. Het meisje is het slachtoffer van een Oostenrijkse arts. De wreedheden begaan met een vibrator, die kapot in haar lichaam achterblijft, leidt tot haar dood. Ze is dertien jaar oud, maar in de rechtsstukken heet ze elf te zijn, zodat het ziekenhuis geen verantwoordelijkheid draagt voor de nonchalance waarmee ze haar (niet) behandelden. Axelsson reconstrueert het korte leven van het meisje in aaneengeschakelde verhalen die door de schrijfster samen een documentaire roman wordt genoemd.

Rosario is dood neemt je mee in een wereld waar je liever niet aan wilt denken. Het is werkelijk schokkend en heel verschrikkelijk wat er anno 2007 nog in het sekstoerisme gebeurt. Axelsson neemt je mee in een verhaal waar verschillende kinderen aan bod komen. Kinderen die geen enkel ander lot kennen dan armoede en overleven, ongeacht de eventuele gevolgen.
De kinderen worden gedwongen tot de verschrikkelijkste handelingen te doen voor slechts een peso. Ze zijn tot alles in staat. De veelal jonge kinderen moeten in hun eentje hele gezinnen onderhouden. Vaak zijn de meisjes minder interessant voor het sekstoerisme, het draait meer om de jongetjes. Die zijn inwendig zo erg beschadigt dat ze herhaaldelijk hun ontlasting laten lopen.

Je moet het boek links laten liggen als je niet tegen dergelijke waarheden kunt. Axelsson wil een zo realistisch mogelijk beeld weergeven en laat daarom niets achterwege. Ze heeft samen gewerkt met betrouwbare bronnen om dit boek tot stand te laten komen. Sommige personen die in het boek voorkomen hebben echt bestaan, zoals het meisje Rosario. Ik vind het ontzettend knap wat deze schrijfster heeft neergezet. Mede doordat deze wereld duister is en een ver van je bed show.

Een aanrader om meer te weten komen van een wereld die zo verschrikkelijk is, dat je je er geen voorstelling van kunt maken.

BadgesLeestip

383