Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Maart 2011

Roofbouw

Roofbouw is een thriller van hoogstaand niveau. Het is intelligent en buitengewoon grensverleggend. Glynn schrijft gedreven en to the point.

Een nieuwkomer op Wall Street maakt in razend tempo carrière. De basis van zijn succes: intellect en briljant analytisch vermogen. Zijn geheim: een dubieus verkregen smart drug… Tot nu toe heeft het Eddie Spinola niet echt meegezeten, niet in zijn liefdesleven en al helemaal niet in zijn carrière. Op zijn zesendertigste kan hij als freelance copywriter net het hoofd boven water houden in de jachtige drukte van Manhattan. Totdat hij zijn ex-zwager Vernon tegenkomt, van wie hij een klein, wit pilletje krijgt. Net ontwikkeld door een groot farmaceutisch bedrijf, vertelt Vernon, maar nog niet officieel geregistreerd. Een zogenaamde smart drug, aangeduid als MDT, die je energie geeft en je creatieve vermogens stimuleert.

Direct merkt Eddie het effect: hij voelt zich geweldig en wordt super actief, zowel lichamelijk als geestelijk: zijn intellectuele vermogens zijn zozeer aangescherpt dat hij in korte tijd in staat is een verbazingwekkende hoeveelheid complexe informatie op te nemen en te verwerken. Met MDT kan Eddie de hele wereld aan en door een macabere samenloop van omstandigheden krijgt hij opeens een aardig voorraadje: als Vernon wordt vermoord, is Eddie in de buurt en kan hij de hand op een paar honderd pillen leggen.

Met zijn scherpe geest en zijn briljante analytische vermogens weet Eddie snel veel geld te verdienen en in stormachtig tempo maakt hij naam op Wall Street. Totdat verontrustende bijwerkingen van zijn verslaving de kop opsteken in de vorm van black-outs, stukken tijd waarvan Eddie zich achteraf niets herinnert. En waarin hij weleens gruwelijke dingen gedaan zou kunnen hebben…

Roofbouw is een thriller van hoogstaand niveau. Het is intelligent en buitengewoon grensverleggend. Glynn schrijft gedreven en to the point. Eerst wordt de hoofdpersoon Eddie aan de lezer voorgesteld. Zijn leven is alledaags, zoals die van velen. Vervolgens maakt zijn personage een volledige verandering door zodra hij in aanraking komt met de drug MDT. Vanaf dat moment is hij een genie. Hij schrijft een boek in vier dagen, hij leert verschillende talen, weet de financiële beurs naar zijn hand te zetten en wordt rijk. Eddies hersenen draaien op volle toeren. Helaas voor Eddie heeft MDT ook nadelige gevolgen voor zijn hersenen. Al deze interessante ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. De manier waarop Eddie alles beleeft heeft Glynn levensecht weten neer te zetten. Als lezer wordt je echt in het verhaal meegezogen. Hierdoor is het boek moeilijk weg te leggen, omdat je simpelweg moet weten hoe het afloopt voor Eddie. Een dikke aanrader voor boekverslinders.

BadgesVerfilmd

351

9789061127260