Literatuur & Romans Ambo | Anthos Januari 2012

Rode sneeuw in december

Van der Vlugt weet het Nederlands leven in de 16e eeuw ontzettend knap weer te geven. Je kunt je niet voorstellen dat er in onze mooie steegjes zoals in Alkmaar en Naarden zulke verschrikkingen hebben plaatsgevonden.

Het is 1553, de vooravond van de Tachtigjarige Oorlog. De katholieke Lideweij Feelinck krijgt een relatie met de protestantse Andries Griffioen. Om met hem te kunnen trouwen trotseert ze de wil van haar vader, die met haar breekt en haar onterft.

Het jonge stel vestigt zich in Breda, waar ze een nauwe band krijgen met prins Willem van Oranje. Het politieke klimaat verandert, het protestantisme wint terrein en onder koning Filips viert de inquisitie hoogtij. Willem van Oranje vlucht naar het Heilige Roomse Rijk, waar hij zijn legers mobiliseert om in opstand te komen tegen koning Filips. Lideweij vertrekt met haar gezin naar het rustige Naarden, waar ze zich veilig waant. Tot een verschrikkelijk lot het kleine stadje treft.

Lidewij is enig kind, haar moeder is jong gestorven en haar vader is alles wat ze nog heeft. Lidewij heeft dan ook een ontzettend hechte band met haar vader. Dit verandert van de ene op de andere dag als ze haar grote liefde Andries ontmoet. Waar ze altijd zo bang voor was gebeurt… Haar vader kan het niet verkroppen dat Andries een ander geloof aanhangt. Lidewij gaat door met haar leven en krijgt een gezin. Andries werkt door als arts en druk heeft Andreies het want de pest kost ontzettend veel mensenlevens.

Van der Vlugt heeft een weergaloze historische roman neergezet. Van der Vlugt weet het Nederlands leven in de 16e eeuw ontzettend knap weer te geven. Je kunt je niet voorstellen dat er in onze mooie steegjes zoals in Alkmaar en Naarden zulke verschrikkingen hebben plaatsgevonden. Ophangingen, brandstapels… De lijken lagen dagen op straat, de vogels aten ze wel op. Want een verschil met het leven op deze dag.

Van der Vlugt heeft een boek geschreven dat elke Nederlander verplicht moet lezen. En wat ben je dan opgelucht dat het 2012 is…

BadgesLeestip

400