Literatuur & Romans Prometheus November 2011

Relishow

Relishow heeft de verwachtingen deels waar weten te maken. Het is best een aardig verhaal, niets meer niets minder.

Barnabas Holee, de eerste evangelist in Nederland met een artiestennaam, deelt de liefde van Jezus bij voorkeur fysiek. Talkshows zien hem graag verschijnen en de voorste kerkbanken worden tijdens zijn diensten over het algemeen gevuld door wild flitsende glamourfotografen. Maar zoals aan de meeste dingen in het leven hangt ook aan populariteit een prijskaartje. En voor een evangelist is de prijs misschien nog wel hoger dan voor de rest van ons.

Relishow is het romandebuut van Arie Boomsma, alleskunner die we kennen van televisie. Weet hij de verwachtingen waar te maken?

In Relishow maken we kennis met de zeer ijdele en zelfingenomen Barnabas Holee. Hij is predikant die er een bijzondere moraal op na houdt. Om de liefde te delen kiest hij ervoor om met vele vrouwen het bed te delen. Door zijn populariteit is het voor hem niet moeilijk om vrouwen het bed in te krijgen. Ondanks dat dit een grote rol speelt in het leven van Holee, kiest Boomsma ervoor om geen seksscènes in het boek te vermelden.

Uitgangspunt van het verhaal is zeker interessant en niet alledaags te noemen. In Nederland kennen we het fenomeen van een zeer populaire priester eigenlijk niet. Holee is iemand die het publiek opzoekt en regelmatig aanschuift bij talkshows en radioprogramma’s. Ook schroomt hij er niet voor om mee te spelen in reclamespotjes. Uiteindelijk gaat hij zo ver dat hij mensen bij hem thuis een sessie laat ondergaan. Wat hij er niet bij verteld is dat deze sessies worden uitgevoerd door zijn tuinman die geen kennis heeft van het geloof… Dit soort situaties brengen de nodige humor in het verhaal. Het  maakt het verhaal echter wel wat ongeloofwaardig, al levert het op vermakelijkheid niets in.

Het eerste deel van het verhaal bestaat uit hoe Holee zijn populariteit steeds verder weet uit te buiten. Het tweede deel begint met zijn val en het moment waarop het al snel minder goed gaat met  Holee. Toch bevat het personage van Holee te weinig diepgang om echt te gaan leven bij de lezer. Het doet mij als lezer allemaal niet zoveel.

Relishow heeft de verwachtingen deels waar weten te maken. Het is best een aardig verhaal, niets meer niets minder. Het is vooral ongeloofwaardig en je moet je verstand maar even op nul zetten bij het lezen ervan. Desondanks zegt het wel wat over de creativiteit van Boomsma.

238

9789044618105