Literatuur & Romans De Fontein September 2010

Regenlied

Regenlied is een verhaal over liefde, verlies en de weerslag die de Tweede Wereldoorlog heeft gehad op de terugkerende Canadese soldaten. Milner heeft een meeslepend familiedrama geschreven waar je als lezer doorheen raast.

Ethie’s flamboyante moeder stierf op dezelfde dag als Marilyn Monroe, onder al even verdachte omstandigheden. Zij was de spil van het gezin en door haar dood neemt Ethie’s vader Howard noodgedwongen de zorg op zich voor haar en haar twee broers. Hoewel hij elke avond thuiskomt, is Howard er meestal niet echt bij. Ethie vraagt zich vaak af waarom haar vader zo teruggetrokken is. Zij is van na de oorlog en heeft hem dan ook nooit gekend zoals hij vroeger was, een liefdevolle man en toegewijde echtgenoot.

Howard was een van de honderden Canadezen die na de Japanse aanval op Pearl Harbour naar het Verre Oosten vertrokken. Hij werd krijgsgevangen genomen en moest toezien hoe zijn vrienden aan ziekte en honger bezweken. Toch speelt er bij Howard meer dan deze afschuwelijke herinneringen. Hij draagt een geheim met zich mee dat hij met niemand kan delen. Als blijkt dat hij de zorg voor zijn gezin niet aankan, krijgt dat dramatische gevolgen. De doortastende Ethie beseft dat zij achter de waarheid moet komen om tot haar vader te kunnen doordringen.

Regenlied is een verhaal over liefde, verlies en de weerslag die de Tweede Wereldoorlog heeft gehad op de terugkerende Canadese soldaten. Milner heeft een meeslepend familiedrama geschreven waar je als lezer doorheen raast. Er spreekt veel gevoel uit dit boek en de auteur heeft zich goed ingelezen in de oorlog waarin de Canadezen tegen Japan hebben gevochten. Ook de naoorlogse tijd heeft ze realistisch en indringend weergegeven. Regenlied is een prachtig boek waarin het begin en het einde perfect op elkaar aansluiten en alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

303

9789032511777