Jeugd Carry Slee September 2008

Radeloos – De filmeditie

Carry Slee heeft gekozen voor personages waarin elke middelbare scholier zich in zal kunnen herkennen. Op die manier komen de personages dicht bij de lezer te staan en blijft het geen ‘ver van je bed show’.

Als er plotseling iets verschrikkelijks gebeurt met zijn vader, staat Paco’s leven op zijn kop. Vooral omdat hij denkt dat het zíjn schuld is. Paco klust niet meer aan zijn bus, hij is geen dj meer en zijn vriendin Floor maakt het uit. Zelfs de website die hij samen met zijn vrienden maakt, kan hem niks meer schelen. Zijn schuldgevoel wordt steeds erger, en alleen door een paar biertjes kan hij het even vergeten. Hierdoor raakt hij net zo in de problemen als zijn klasgenote Yara. Zij probeert steeds dunner te worden om haar onzekerheid te verbergen. Daar gaat ze uiteindelijk zó ver is dat ze geen uitweg meer ziet… Kunnen Paco en Yara elkaar helpen?

Radeloos is een typisch Carry Slee boek en zal het wederom goed doen bij de jeugd. Dit keer niet een regulier boek, maar een heuse filmeditie! Als extra allerlei informatie over de cast en de verfilming van het verhaal. Het is een goed idee geweest om deze aan het eind van het boek de plaatsen en niet voor aanvang van het eigenlijke verhaal. Zo kun je alsnog je eigen invulling geven aan de verschillende personages.

In het verhaal draait het vooral op Paco en Yara. Beide hebben hun eigen problemen: Paco het overlijden van zijn vader en Yara is druk met afslanken, met alle gevolgen van dien. Volwassen problemen beschreven op een jeugdige manier. Carry Slee weet als geen ander hoe een vriendengroep hierop reageert en hoe zij met dergelijk situaties om gaan. Toch verliest zij nooit de zwaarte van de problemen uit het oog.

Carry Slee heeft gekozen voor personages waarin elke middelbare scholier zich in zal kunnen herkennen. Op die manier komen de personages dicht bij de lezer te staan en blijft het geen ‘ver van je bed show’. Verder is het verhaal vlot geschreven en leest het boek snel weg. Het verhaal is herkenbaar en er is voor ieder wel wat wils.

BadgesVerfilmd

284

9789049923303