Science Fiction & Fantasy

Profeet van de duivel

Het boek bevat vele leuke personages en een aantal goede plotwendingen. Verder zit er een boel magie en actie in.

Marak groeit op in een land waar godsdiensten buitengewoon veel invloed hebben. Talentvolle jongeren staan er te dringen om een opleiding tot geestelijke te kunnen volgen. Priesters en monniken zijn er namelijk in staat de energie van hun godheid te kanaliseren en als een soort magie aan te wenden voor hun doeleinden. De verboden cultus van de duivelse halfgod Cataris gebruikt deze magische vermogens op een bloederige wijze, strevend naar dominantie

In een periode dat het land steeds meer verscheurd wordt door een godsdienstoorlog ontdekt de jonge Marak zijn grote gave voor kanaliseren. Maar hij is gebrandmerkt door zijn afkomst; hij was ooit aspirant-priester van Cataris. Zoekend naar zijn identiteit wordt hij ongewild een pion van de machtige leider van de cultus, Zabatha die ook wel de profeet wordt genoemd. Uiteindelijk rest Marak geen andere mogelijkheid dan de confrontatie op te zoeken. De confrontatie met de profeet, maar vooral met zichzelf.

In profeet van de duivel volgen we de jonge Marak. Zijn leven staat in het teken van innerlijk conflict. Als hij wordt weggerukt uit zijn bekende wereld als aspirant-priester van Cataris, zal Marak zelf een weg moeten zoeken in de buitenwereld. Helaas blijkt lang niet iedereen hem goed gezind. Daarnaast lijkt Cataris nog niet van plan zijn toekomstige priester op te geven…

Adrian Stone geeft in dit boek weer een nieuwe wending aan het fenomeen magie. Nu geen tovenaars met spreuken, maar priesters en monniken die door middel van hun godheid elk hun eigen magie kunnen toepassen. En deze manier lijkt goed te werken in een boek. De magie (ook wel kanaliseren) spat er in ieder geval vanaf. Marak blijkt een prima hoofdpersonage te zijn. Stone weet de lezer een goed inzicht te geven in de psyche van Marak, wat erin resulteert dat je als lezer al snel meeleeft met Marak.

Verder zit er flinke vaart in het boek. Het wordt nergens saai en het tempo neemt nergens echt af. Hierdoor blijf je als lezer volop meeleven met alle actie en spanning. De strijd tussen de regerende priesters (van Ava, Viguru en Vorg) tegen de priester van de relatief nieuwe god Cataris, zorgt voor veel spanning. Leuk is dat de verschillende priesters allemaal hun sterke en zwakke punten hebben. Zo zijn de priesters van Viguru vooral goed in helen en mogen de monniken van Ava niet doden. Hierdoor blijft de situatie in evenwicht. De priesters van Ava, Viguru en Vorg hebben elkaar nodig. Helaas blijkt Cataris dit evenwicht te verstoren. Het grootste minpunt van dit boek vind ik wel dat de godsdiensten en de werkingen van de magie iets beter uitgewerkt hadden mogen worden. Verder blijft de wereld waarin het boek zich afspeelt wat kaal. Hopelijk gaat Adrian Stone hier in de volgende boeken nog aan werken.

Het boek bevat vele leuke personages en een aantal goede plotwendingen. Verder zit er een boel magie en actie in. De priesters van Cataris zijn, doordat ze in-en in slecht zijn, goede vijanden. Marak en zijn vrienden zullen een hoop moeilijkheden moeten overwinnen, willen ze zegevieren. Een absolute aanrader voor elke fantasy-liefhebber en nu maar wachten of er nog meer avonturen van Marak zullen volgen.

334

9789024529469

Over de recensent

Teie Salomons

Teie Salomons

Teie Salomons (1984) is sinds de oprichting van Boekreviews actief betrokken als recensent. Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien hij al boeken en strips verslindt zolang hij kan lezen. Teie heeft een grote voorkeur voor fantasy. De laatste paar jaar leest Teie af en toe ook een goede thriller of detective. Naast het maken van reizen en het kijken van films is lezen zijn grootste hobby.

Teie werkt als Nurse Practitioner in de geestelijke gezondheidszorg en is vader van een dochter.