Waargebeurd Free Musketeers December 2006

Probeer mij niet te begrijpen, hou van mij

Het boek heeft een sterk einde. Sanne laat haar vriendinnen aan het woord om te vertellen hoe zij de hele situatie hebben beleefd en dat maakt indruk.

Wat als je niemand duidelijk kan maken wat je bedoelt? Wat als je schreeuwt van binnen, maar niemand je kan horen? Wat als je omringd wordt door heel veel liefdevolle mensen en nog steeds eenzaam bent? Wat als je op zoek bent naar begrip, terwijl je weet dat niemand je ooit zal begrijpen?

Het boek vertelt het verhaal over de aanloop naar, de herkenning, de erkenning en strijd tegen een zware depressie en Boulimia Nervosa. Eerlijke gedachtes over moeilijke perioden en situaties, voor en tijdens deze strijd, geschreven vanuit het diepste van de put.

Probeer mij niet te begrijpen, hou van mij is het autobiografische verhaal van een jonge twintiger die lijdt aan een depressie in combinatie met Boulimia. De eerste gedachte die door mijn hoofd ging na het lezen van het verhaal was: Wat heftig! Het is een heel eerlijk verhaal en ik vind het ontzettend knap dat Sanne de moeilijkste periode van haar leven zo goed weet te verwoorden.

Het boek schetst een goed beeld van wat er nu eigenlijk omgaat in het hoofd van iemand die lijdt aan Boulimia. Je komt erachter hoe Sanne tegen de wereld aankijkt, wat er in haar hoofd omgaat, hoe zij zich voelt, waarom zij zich zo voelt en hoe de omgeving op haar reageert nadat ze bekend eetbuien te hebben en vervolgens het eten uitspuugt door een vinger in haar keel te steken. Het wordt meteen duidelijk dat de ziekte niet zomaar iets is.

Bij sommige delen van het boek voelde ik wat ongeloof. Zo is Sanne op een gegeven moment ruim tien kilo afgevallen, maar ze komt niet veel later ook weer kilo’s aan. Hier kan ik mij maar met moeite wat bij voorstellen. Dit komt voornamelijk doordat ik als lezer buitenstaander ben en doordat ik geen ervaring heb met Boulimia, waardoor het lastig te begrijpen is. Ook is er na het lezen van het boek ongeloof over de Nederlandse hulpverlening. Je mond valt werkelijk open als je leest hoe de hulpverlening Sanne, voornamelijk in de eerste weken, compleet aan haar lot over laat.

Sanne geeft haar gevoelens erg goed weer. Dit doet ze onder meer in de vorm van gedichten die je als lezer wel móeten raken. Ongelooflijk hoe zij haar gevoelens op dat moment zo mooi weet te verwoorden in een gedicht. Ook bevat het begin van ieder hoofdstuk een sterke oneliner. Deze geven goed het gevoel van Sanne weer en passen perfect bij het daarop volgende hoofdstuk. Deze oneliners zetten je echt aan het denken.

Het boek heeft een sterk einde. Sanne laat haar vriendinnen aan het woord om te vertellen hoe zij de hele situatie hebben beleefd en dat maakt indruk. Verder bevat het boek een open eind, maar dit kan ook bijna niet anders. Van Boulimia kom je niet zomaar af, het is een proces wat jaren kan duren. Dit maakt dat je na het lezen van het boek toch vooral nieuwsgierig wordt naar hoe het nu toch met Sanne zou gaan. Je leeft echt met haar mee en hoopt het beste.

Probeer mij niet te begrijpen, hou van mij is een heftig en eerlijk verhaal wat je meer inzicht geeft in de ziekte Boulimia en hoe een persoon, in dit geval Sanne, hiermee omgaat. Een aanrader voor iedereen die hierin geïnteresseerd is en er meer over wil leren.

234

9789085396079