Jeugd Arena Januari 2009

Prinses in opleiding

Prinses in opleiding is een prima boek voor de jeugd om bij te ontspannen en weg te dromen Wie wil er nu niet voor een dag in de schoenen van prinses Mia staan?

Mia ziet het zelf niet zo zitten: meedoen aan de verkiezingen voor schoolvoorzitter. Maar haar beste vriendin Lilly en haar Grandmere spannen dit keer samen; daar had Mia niet op gerekend! Mia zelf heeft
eigenlijk al genoeg aan haar hoofd: ze maakt zich zorgen over de verwachtingen die haar vriendje Michæl van haar heeft, haar tegenstander bij de verkiezingen is haar aartsvijand Lana Weinberger, en ze heeft een nieuw babybroertje op wie haar ouders in Mia’s ogen niet goed genoeg letten. Gelukkig heeft ze altijd nog haar dagboek om haar zorgen aan toe te vertrouwen…

Prinses in opleiding is een boek dat je prima kunt lezen en begrijpen zonder de voorgaande delen gelezen te hebben. In het verhaal staat Mia centraal, tegen wil en dank prinses. Ze is dit nog maar sinds kort en weet zodoende niet goed hoe zij zich moet gedragen en hoe een voorbeeldige prinses het voorbeeld aan de samenleving hoort te geven. Mia maakt dan ook regelmatig wat onhandige fouten en dankt veel van deze foutjes door haar eigen initiatief. Van overleggen houdt zij niet zo.

Haar grote rivale is een klasgenote, het populairste meisje van school. Mia neemt het tegen haar op in de race bij de schoolverkiezingen. In eerste instantie wil Mia hier niets van weten, maar naarmate de strijd vordert wordt zij steeds fanatieker.

Mia komt over als een wat naïeve meid en al snel heb je door dat het verhaal niet echt op waarheid gebaseerd is. Zoals het Mia vergaat zal het bijvoorbeeld de kleine prinses Amalia niet vergaan. Wat Mia allemaal mag en kan, is niet voor mogelijk te houden. Dat naïeve van Mia zorgt er wel voor dat je begrip en sympathie voor haar op kunt brengen. Ook een vijftienjarige prinses is onzeker over haar vriendje en over seks. Haar vriendin Lilly brengt wat meer reuring in het verhaal. Door haar ontstaat er wat meer actie en krijgt het verhaal wat vaart, al speelt het verhaal zich maar over enkele dagen af.

265

9789089900104