Jeugd The House of Books Februari 2007

Pretty Little Liars- Mooie meisjes hebben soms gruwelijke geheimen

Eigenlijk is er helemaal geen ontknoping. Nergens kom je te weten wat het gruwelijke geheim uit het verleden is en wie er achter de berichten met afzender A zit, blijft ook een raadsel.

In Rosewood, Pennsylvania sluiten vijf jonge meiden vriendschap. Ze wonen allen in de rijke villabuurt waar iedereen in een Mercedes rijdt en zijn heg perfect bijhoudt. Maar het geroddel viert hoogtij. Iedereen heeft wat te verbergen en zo ook de middelbare – schoolvriendinnen. Zo heeft Emily met een meisje gezoend, houdt Hanna er ongebruikelijke methodes op na om slank te blijven, heeft Aria een affaire met haar leraar en Spencer zoent met het vriendje van haar zus. Eerder vond er een gruwelijk voorval plaats dat altijd geheim moet blijven. Toen bestond de groep echter nog uit vijf meiden. Alison hoorde er ook bij, maar verdween drie jaar geleden spoorloos. De meiden gingen na de verdwijning van Alison ieder hun eigen weg en maakten nieuwe vrienden. Ze delen het gruwelijke geheim en ieder apart hun kleinere geheimpjes die voor de buitenwereld verborgen dienen te blijven.

Pretty Little Liars vertelt het verhaal vanuit vier perspectieven, wat erg veel is. Tijdens het lezen moet je opletten om het verhaal te kunnen volgen. In een nieuw hoofdstuk vraag je je altijd even af wie het ook alweer was en welk geheim bij die persoon hoorde. Ook komen er erg veel personen in het boek voor, wat nog verwarrender werkt. We hebben de vier meiden, die ieder weer hun eigen ouders, broers/zussen en vrienden hebben.

Naarmate het boek vordert weet de auteur spanning in het boek te brengen. Vaak eindigt een hoofdstuk dan met een bericht van A. Alle vier de meiden ontvangen berichten van A: als sms, een briefje of als chat. Het toeval wil dat A volledig op de hoogte is van de geheimen van nu én vroeger. Geheimen van vroeger die alleen Alison kende. Zou het Alison kunnen zijn? Maar zij is toch spoorloos? Hiermee weet de auteur je aan te zetten tot verder lezen. Je wordt nieuwsgierig naar de ontknoping en wilt graag weten wat het gruwelijke geheim is, waar het hele boek over gepraat wordt.

Het is knap dat de auteur in de laatste drie pagina’s mijn waardering dusdanig weet te verminderen dat ik het boek nog maar 2,5 ster geef. Eerder was ik van een rijkelijke 4 sterren overtuigd. De ontknoping van het verhaal is echter slap en onduidelijk. Eigenlijk is er helemaal geen ontknoping. Nergens kom je te weten wat het gruwelijke geheim uit  het verleden is en wie er achter de berichten met afzender A zit, blijft ook een raadsel. En dat is toch waar de lezer het hele boek lekker mee wordt gemaakt. Juist dat wat de lezer wil weten, krijgt de lezer niet te weten. Daardoor lijkt het alsof het boek abrupt, midden in het verhaal eindigt.  Het einde lijkt afgeraffeld en de lezer krijgt niet wat hij verdient.

222

9789044317879