Jeugd The House of Books Oktober 2007

Pretty Little Liars 2 – Zijn je beste vriendinnen te vertrouwen?

Het tweede deel in deze serie heeft, in tegenstelling tot het eerste deel, wel degelijk een afgerond eind. Liet de schrijfster mij na het lezen van het eerste deel nog met een onvoldaan gevoel achter, nu is dat absoluut niet het geval.

In het rijkeluistadje Rosewood wonen de tieners Spencer, Aria, Emily en Hanna. Spencer heeft het vriendje van haar zus afgepakt. Aria heeft een gebroken hart vanwege haar leraar Engels, met wie zij een affaire had. Emily twijfelt over haar gevoelens voor de lesbische Maya. Zou zij zelf ook..? En Hanna wil er zo graag goed uitzien, dat ze er letterlijk ziek van wordt. De vier meiden dragen allen hun eigen geheimen. Het geheim dat ze samen dragen heeft te maken met de dood van Alison, die voor haar dood ook bij de vriendengroep hoorde. Als het geheim uitkomt kan dat het leven van de tieners ruïneren, maar er is wel degelijk iemand op de hoogte. Iemand die zich A noemt… Wie is deze persoon en wat wil diegene?

Dit deel is het tweede deel in de serie Pretty Little Liars. Ik kan aanraden met het eerste deel te beginnen alvorens het tweede deel te lezen. Het vervolg is prima te begrijpen, maar het verhaal is gewoon een stuk leuker wanneer de lezer de onderlinge verhoudingen en gebeurtenissen begrijpt. De auteur is wel zo verstandig geweest om in het eerste hoofdstuk nog een korte samenvatting te geven van de gebeurtenissen uit het eerste deel. Zo wordt het geheugen van de lezer even opgefrist en kan het verhaal zijn weg vervolgen. Na deze opfrissing gaat het verhaal al snel van start en komen ook de geheimzinnige berichten van A weer terug.

Ondanks dat is het verhaal soms nog verwarrend is gezien de vele personages dat het boek rijk is, verschillen de vier meiden onderling wel aardig van elkaar. Shepard heeft vier verwende rijkeluiskinderen als hoofdpersonen gekozen, toch is het knap dat de lezer alle vier de meiden stuk voor stuk aardig vindt en sympathie voor ze kan opwekken.

Het tweede deel in deze serie heeft, in tegenstelling tot het eerste deel, wel degelijk een afgerond eind. Liet de schrijfster mij na het lezen van het eerste deel nog met een onvoldaan gevoel achter, nu is dat absoluut niet het geval. Een deel van het geheim wordt opgelost, maar uiteraard krijgt de lezer niet alle antwoorden. Deze komen in het derde deel aan bod. Pretty Little Liars is een geschikte serie voor lezers die van de It-girl genoten hebben en eigenlijk wel wat meer spanning in het verhaal zouden willen. Is dat het geval? Lezen dan!

255

9789044319309