Thriller & Spanning De Boekerij Maart 2013

Praag fataal

Praag fataal is een thriller die je vanaf het begin grijpt en niet meer loslaat tot ver na het uitlezen van het boek. Het boek geeft een uitstekend beeld over het Duitsland, en vooral Berlijn, in de beginjaren van de oorlog.

September 1941. Wanneer Bernie Gunther van het oostfront terugkeert naar huis, treft hij een onherkenbaar veranderd Berlijn aan. De verduistering, de voedselrantsoenering, de RAF, Tsjechische terroristen en een moordenaar die de S-Bahn onveilig maakt, zorgen ervoor dat het leven er zeer onaangenaam is. Toch pakt hij zijn oude baan bij de afdeling Moordzaken weer op en begint een affaire met een leuke jongedame.

Maar Bernie is gedwongen alles per direct uit zijn handen te laten vallen wanneer de nieuwe Reichsprotector van Bohemen en Moravië, Reinhard Heydrich, hem op nogal dwingende wijze uitnodigt om een weekend door te brengen in diens landhuis even buiten Praag. Het is een uitnodiging die Bernie graag bespaard was gebleven – vooral als hij erachter komt dat de andere gasten allemaal kopstukken van de SS en de SD zijn.

Het weekend ontspoort vrijwel meteen doordat er een dode wordt gevonden in een kamer die van binnenuit op slot was. Bernie wordt uitverkoren om zijn onderzoeksvaardigheden in te zetten bij het oplossen van dit raadsel. En als hij faalt, weet hij wat er op het spel staat: niet alleen zijn eigen loopbaan, maar ook de reputatie van Heydrich. En die houdt niet van gezichtsverlies…

Praag fataal vertelt het verhaal van de Berlijnse rechercheur, Bernie Gunther, in Nazi-Duitsland. Werkzaam bij de afdeling moordzaken krijgt Gunther te maken met de moord op een Nederlandse gastarbeider die op de S-Bahn om het leven is gebracht. De zaak leidt Gunther via een incident met een jongedame naar een netwerk van Tsjechische nationalisten.

Wanneer de kersverse Reichsprotector van Bohemen en Moravië, Reinhard Heydrich, hem uitnodigt naar Praag te komen om een weekend door te brengen ter eren van diens aantreden is nee zeggen geen optie. Gunther verblijft niet op het landgoed wanneer er een moord gepleegd wordt. Met zijn achtergrond als rechercheur is het zijn taak om de moordenaar te vinden. Hij krijgt hierbij groen licht van Heydrich om alle kopstukken van de SS en de SD hard aan te pakken, ongeacht rang.

Gunther begrijpt al snel dat de omstandigheden waarin deze moord gepleegd is meer om handen heeft dan alleen het oplossen van een moord. Hij raakt betrokken bij een gecompliceerd spel waar niets lijkt wat het is.

Praag fataal is het achtste deel in een reeks over rechercheur Bernie Gunther. Het is niet nodig de andere delen te lezen alvorens met Praag fataal te beginnen. Praag fataal is een thriller die je vanaf het begin grijpt en niet meer loslaat tot ver na het uitlezen van het boek. Het boek geeft een uitstekend beeld over het Duitsland, en vooral Berlijn, in de beginjaren van de oorlog. Philip Kerr heeft een uitstekend verhaal neergezet, waarbij vooral de vele historische feiten en personages een belangrijk onderdeel zijn van het succes.

400

9789022562239