Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Augustus 2013

Poppenspel

Een boek dat je maar moeilijk weg kunt leggen en na het uitlezen ervan nog dagen door je hoofd spookt.

Als onverklaarbare stroomstoringen leiden tot een serie gruwelijke incidenten op de beveiligde krankzinnigenafdeling van Amberly, slaat de angst van de patiënten over op de medewerkers. Ondanks de aanzwellende hysterie probeert psychiatrisch verpleegkundige AJ de rust te handhaven. Inspecteur Jack Caffery is op zoek naar het lichaam van een vermiste vrouw. Hij weet precies hoe het voelt als je er niet in slaagt iemands geliefde te vinden. Als AJ Caffery vraagt of hij kan helpen bij de problemen in Amberly, moeten beide mannen een bittere waarheid accepteren – voordat ze het pure kwaad in de ogen kunnen kijken.

Reikhalzend keek ik uit naar de nieuwste van Hayder. Ze is toch wel één van mijn favoriete thrillerschrijfsters. Voor Poppenspel heeft ze de setting gekozen van een TBS kliniek. Door recentelijke vreemde gebeurtenissen worden zowel de patiënten als het personeel onrustig. Zorg coördinator AJ probeert rust te bewaren en lijkt ogenschijnlijk kalm. Toch is dat uiterlijke schijn, ook hij heeft geen verklaring en krijgt steeds meer vraagtekens bij de gebeurtenissen. Uiteraard speelt in dit boek ook inspecteur Jack Caffery een grote rol.

Poppenspel bevat een behoorlijke vaart, mede door de korte en prettig leesbare hoofdstukken. Door het eerste gruwelijke hoofdstuk zit je er meteen helemaal in en moet je wel doorlezen. Terwijl er, na het eerste lugubere hoofdstuk, eigenlijk niet zo veel actie meer in het verhaal zit. Door kleine nuances in het verhaal en de onderliggende gevoelens en verbanden, zorgt Hayder er toch voor dat je door wilt lezen.

Met het plot weet Hayder mij toch nog enigszins te verrassen. Lezers die vaker dergelijke boeken lezen, zullen al eerder een vermoeden hebben over de dader. Ondanks dat Hayder alle gebeurtenissen weet te verklaren in het plot, stemt één zaak mij ontevreden: het motief van de dader wordt niet duidelijk. Als Hayder dit had uitgewerkt, had het boek zeker de 5 sterren verdiend.

Ondanks dat een heerlijk spannend boek met intrigerende setting. Een boek dat je maar moeilijk weg kunt leggen en na het uitlezen ervan nog dagen door je hoofd spookt.

415

9789024560608