Thriller & Spanning

Pluk een roos

Dit derde deel vond ik stukken beter dan de eerste twee delen. Het verhaal zit beter in elkaar, alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en je merkt dat Arlidge is gegroeid als auteur.

Een jonge vrouw wordt wakker in een koude, donkere kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen, of door wie ze is ontvoerd. En dat is pas het begin van haar nachtmerrie. In de buurt wordt het lichaam van een andere jonge vrouw gevonden. Ze is nooit opgegeven als vermist, en haar familie heeft zelfs gewoon sms’jes van haar ontvangen. Iemand heeft zich de afgelopen tijd voor haar uitgegeven. Inspecteur Helen Grace weet dat ze de dader zo snel mogelijk moet vinden. Die is niet alleen gestoord, maar ook slim en vindingrijk. Maar zodra Helen probeert uit te vinden wat de motivatie van de moordenaar is, start een bijna onmogelijke race tegen de klok…

Pluk een roos is het derde deel van de serie met Helen Grace in de hoofdrol. In het debuut moest ik erg wennen. Er kwamen veel personages in voor en niet alle personages werden even goed uitgediept. Helen was daar een van. Hoewel haar karakter nu ook redelijk op de vlakte blijft, leren we haar steeds beter kennen, met name omdat dit inmiddels het derde deel is. Ook komen oudgedienden als Charlie weer in het verhaal voor.

Arlidge houdt duidelijk van zeer korte hoofdstukken, velen zijn niet langer dan 2 of 3 bladzijden. Dit maakt dat je werkelijk door het boek heen vliegt en al snel door blijft lezen. Ook gebruikt de auteur zeer regelmatig een kleine cliffhanger, handig om de lezer aan het boek gekluisterd te houden.

Zoals we van de auteur gewend zijn begint ook dit boek meteen spannend. De lezer maakt kennis met Ruby, een jonge meid die is ontvoerd en gevangen wordt gehouden. Zal het haar lukken om te ontkomen aan haar ontvoerder? Arlidge weet de lezer lang in het ongewisse te laten en dat maakt en houdt het spannend. In eerdere delen liet hij tegen de verwachtingen in regelmatig een geliefd personage sterven, ook slachtoffers. Dus of Ruby het zal overleven blijft zeer lang de vraag.

Dit derde deel vond ik stukken beter dan de eerste twee delen. Het verhaal zit beter in elkaar, alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en je merkt dat Arlidge is gegroeid als auteur. Toch vind ik ook hier dat hij zijn personages nog verder kan uitdiepen. Al ben ik wel blij te merken dat Charlie een duidelijke ontwikkeling doormaakt en de lezer hierin meegenomen wordt. Over het persoonlijke, huiselijk leven van Helen zou ik in latere delen graag meer willen horen.

Enig minpunt aan het boek vind ik toch dat het veel van hetzelfde is. Helen heeft in alle drie de boeken in de plot een confrontatie met de dader. Ze gaat altijd alleen naar binnen, wacht nooit op collega’s en het is iedere keer een gevecht op leven en dood. Ook blijkt het altijd om een seriemoordenaar te gaan. Hier zie ik in een volgend deel graag meer creativiteit van Arlidge.

400

9789022577172