Thriller & Spanning Uitgeverij Marmer Oktober 2013

Piste alarm

Piste alarm is een echt Van Rijn boek en zal de fans zeker niet teleurstellen. SImpel, maar prima vermaak voor tijdens de gure herfstavonden.

De skivakantie van Renske en Sven Donkervoort in het Oostenrijkse Kirchberg slaat om in een nachtmerrie als hun vierjarige zoon Marius tijdens de skiles verdwijnt. Een grote zoekactie levert niets op en rechercheur Gunter Wolfsberg van de lokale politie ziet zich geconfronteerd met een lastige zaak. De verdwijning vertoont opvallend veel gelijkenissen met een nooit opgeloste verdwijning van twintig jaar geleden. Het spoor leidt de politie naar een oude bekende. Maar dan werpen een onverwachte bekentenis en een schokkende vondst een heel ander licht op de zaak.

Piste alarm past perfect in het rijtje eerder geschreven thrillers van Linda van Rijn. Het boek doet de schrijfster haar naam eer aan. De boeken van Van Rijn spelen zich vaak af op een heel zomerse locatie of tijdens wintersport. In Piste alarm moge duidelijk zijn dat de wintersport centraal staat. En alhoewel ik zelf niets met wintersport heb, weet Van Rijn wel treffend op papier te zetten hoe het eraan toe gaan tijdens een skivakantie.

Piste alarm is een boek zoals we van Van Rijn gewend zijn. Simpel, gebeurtenissen volgen elkaar vlot op, maar echt spannend is het nergens. Er komen aardig wat personages in het boek voor, waardoor niet alle personages even goed zijn uitgewerkt. En zoals bij veel boeken van deze auteur het geval is, weet ik ver voor de ontknoping al wie de dader is. Kenners van de boeken van Van Rijn weten in welke hoek ze de dader moeten zoeken, vaak betreft het een echtgenoot of vriend. Dit maakt dat ik vanaf bladzijde 1 al weet in welke hoek ik het moet zoeken en dat alle spanning daarmee meteen verdwijnt. In Piste alarm is de ontkniping ook nog eens vrij simpel. Een diepgravend moordonderzoek mag het niet genoemd worden. Het is meer toeval dat er iemand begint te praten over gebeurtenissen uit het verleden.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

245

9789460681592