Thriller & Spanning Uitgeverij Marmer November 2013

Off piste

Van Rijn weet mij nog wel te verrassen met de uiteindelijke dader. Waar ik mij echter wel aan stoor is de simpele manier waarop de rechercheur de aanslag uiteindelijk weet op te lossen.

Vier stellen gaan op skivakantie naar Saalbach. Als een van hen ten val komt bij het off-pisteskiën ontdekt de rechercheur dat het geen ongeluk is geweest…

Saskia, Nicolette en Judith zijn al langer dan ze weten vriendinnen. Op de jaarlijkse skivakantie gaan ook de partners weer mee. Dit jaar is dat naar Saalbach, de perfecte bestemming voor een week snowboarden, skiën en natuurlijk de après-ski. Ook Peter hoort al jaren bij de vriendengroep. Hij heeft sinds vier maanden een relatie met Frederique, en neemt zijn nieuwe vriendin mee. Frederique – van het type mooi, succesvol en een tikje arrogant – blijkt het goed te kunnen vinden met de andere meiden. Ze hebben zelfs met elkaar op school te hebben gezeten, al herinnert Frederique zich daar niets meer van.

Off Piste is het tweede boek van Linda van Rijn. Ze debuteerde met Last Minute, een prima verhaal maar wel met erg naïeve hoofdpersonen en niet altijd even geloofwaardig. Wat meteen opvalt na het lezen van Off Piste is dat Van Rijn behoorlijke sprongen heeft gemaakt in haar schrijven. Karakters zijn beter uitgewerkt en het boek bevat veel minder ondoordachte acties dan zijn voorganger.

Van Rijn neemt uitvoerig die tijd om het verhaal op te bouwen. Het eerste deel van het boek bestaat vooral uit het introduceren van alle acht personages en de onderlinge relaties en verbanden. De reis naar Saalbach en eerste paar dagen staan centraal. Het boek bevat dan al wel vaart, maar nog geen spanning. Al weet de lezer al wel dat één van de acht niet helemaal zuiver op de graat is. Dat zorgt ervoor dat de lezer toch iedereen met enigszins scheve ogen bekijkt.

De tweede helft van het boek gaat over de gevolgen na het ongeluk. Op dat moment komt ook de rechercheur om de hoek kijken. Echt spannend wordt het verhaal nog altijd nergens, maar prettig om te lezen en vermakelijk is het zeker wel. De onderlinge verhoudingen, relaties en spanningen komen nog meer centraal te staan en Van Rijn weet dit goed te verwoorden.

Het plot zit prima in elkaar maar is wel wat simpel. Van Rijn weet mij nog wel te verrassen met de uiteindelijke dader. Waar ik mij echter wel aan stoor is de simpele manier waarop de rechercheur de aanslag uiteindelijk weet op te lossen. Van echt gedegen speurwerk getuigt dit immers niet.

Al met al is Off Piste een typische Van Rijn thriller. Haar boeken lezen prettig weg en de fans weten wat ze kunnen verwachten. Van Rijn weet hoe ze haar lezers enkele uurtjes ontspannen leesplezier moet geven.

214

9789460681516