Thriller & Spanning Ambo | Anthos September 2019

Perfecte resten

Ondanks dat de lezer al van begin af aan weet wie de moordenaar is, doet dit niets af aan de spanning. Wat vooral opvalt is de gruwelijkheid van de martelingen die de slachtoffers moeten doorstaan. Hier spaart Fields de lezer niet.

Op een afgelegen plek in de Schotse Hooglanden staat een lichaam in lichterlaaie. Al wat achterblijft om het slachtoffer te kunnen identificeren zijn tanden en een reepje stof. Tegelijkertijd schreeuwt een vrouw om hulp in een afgesloten kamer ergens in Edinburgh. Het is Luc Callanachs eerste werkdag bij de Schotse politie en hij krijgt direct een moordonderzoek toegewezen. Net vertrokken bij Interpol wil hij zich graag bewijzen bij zijn nieuwe team en directe collega Ava Turner. De moordenaar is een geduchte tegenstander die vakkundig zijn sporen weet uit te wissen. Het duurt niet lang tot er nog een vrouw wordt ontvoerd; Callanach begint een race tegen de klok om het slachtoffer te vinden voordat het te laat is. Maar het daadwerkelijke lot van de ontvoerde vrouwen is gruwelijker dan Luc ooit had kunnen vermoeden…

Perfecte resten is het eerste deel uit een reeks rondom Ava Turner en Luc Callanach. In dit deel leren we beide personen goed kennen. Vooral het verleden van Luc komt daarbij aan bod. Zijn werk bij Interpol en wat maakt dat hij de overstap maakte naar de Schotse politie. Over Ava leren we in dit deel minder over haar verleden. Wel leert de lezer haar als persoon goed kennen. Een humorvolle en eigenwijze vrouw die haar eigen plan trekt. Bij Luc is er echter het een en ander voorgevallen in het verleden waardoor hij wat meer achterdochtig is en collega’s op achterstand houdt. Daarbij krijgt hij te maken met de vooroordelen over hem vanuit zijn team, wat het Luc niet makkelijk maakt om zijn draai te vinden in zijn nieuwe werkomgeving.

Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven uit de doeken gedaan, dat van Luc en dat van de moordenaar. Het boek vangt meteen aan met een gruwelijke moord wat maakt dat je meteen helemaal in het verhaal zit. Ondanks dat de lezer al van begin af aan weet wie de moordenaar is, doet dit niets af aan de spanning. Tussen Luc en de moordenaar ontstaat een waar kat-en-muis spel waardoor je door blijft lezen om erachter te komen of hij de moordenaar tijdig weet te ontmaskeren. Wat vooral opvalt is de gruwelijkheid van de martelingen die de slachtoffers moeten doorstaan. Hier spaart Fields de lezer niet.

Het verhaal zit erg goed in elkaar en de spanningsboog weet Fields strak gespannen te houden. Enig minpunt aan het verhaal is dat ik het motief wat magertjes vond. Hier had Fields meer aandacht mogen besteden. Het motief had van mij meer uitgediept mogen worden; wat maakt de moordenaar een moordenaar? Nu zijn zijn beweegredenen vrij mager. Desalniettemin een fijn boek voor de lezer die van een gruwelijke thriller houdt op zijn tijd.

416

9789026346996