Thriller & Spanning De Geus Oktober 2013

Panty

Pol heeft het karakter van Pieter zo weten neer te zetten dat je wel een hekel aan hem moet krijgen.

Kort na de jaarwisseling wordt hoofdredacteur Pieter de Wilde van RTV Nieuws vermist. Een maand eerder heeft zijn directeur onder het opwekkende motto `Bezuinigen doen we samen’ aangekondigd dat er ontslagen gaan vallen. De niet bij iedereen geliefde Pieter voerde in dat kader gesprekken met medewerkers. Elk van hen heeft een motief om hem naar het leven te staan. Voor de een is het overspel, voor de ander bedrog, misbruik, verraad, chantage, afgunst of puur lijfsbehoud.

Wat een verrassend debuut van Mijke Pol! Zonder al te hoge verwachtingen begon ik aan dit boek, maar Mijke heeft de verwachtingen meer dan waar weten te maken.

Bij aanvang van het verhaal volgt de lezer vooral Pieter en Nico, de leidinggevende van Pieter. Het zijn rivalen van elkaar en ze delen ook een verzwegen gebeurtenis uit het verleden. Pieter ambieert de functie van Nico en gaat daarin heel ver, tot chantage aan toe. Nico blijkt echter niet snel onder de indruk en heeft zo zijn eigen middelen om in te zetten. Ze gedogen elkaar, maar kunnen elkaar eigenlijk niet luchten of zien. Wanneer er forse bezuinigingen worden aangekondigd op de redactie, probeert iedere medewerker zijn eigen hachje te redden. De meeste medewerkers gaan hierin erg ver en blijken er bijna alles voor over te hebben…

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en dat maakt het voor de lezer afwisselend en overzichtelijk. Zo weet de lezer ook voor meerdere personages sympathie en begrip op te brengen. Pol heeft heel diverse karakters neergezet, al worden niet alle karakters even goed uitgediept. Knap hoe Pol ervoor zorgt dat de lezer eigenlijk de ‘foute’ man, Nico, beter weet te waarderen dan Pieter. Ze heeft het karakter van Pieter zo weten neer te zetten dat je wel een hekel aan hem moet krijgen. De beoordelingen van Pieter over zijn medewerkers dragen hier zeker aan bij. Leuk en creatief ook hoe Pol dit heeft toegevoegd aan het verhaal.

Hoe dichter de lezer bij het plot komt, hoe meer vaart er in het verhaal komt. Echte spanning blijft echter uit. De toch al korte hoofdstukken worden nog korter en enkele personages volgen we op de voet, bijna tot op de minuut. In sneltreinvaart wil je het boek uitlezen tot je bij de climax bent beland. Dat het verhaal niet overal even realistisch is, bijna iedereen blijkt te kunnen moorden, vergeef ik Pol met liefde. Panty is een prettig geschreven, goed leesbaar verhaal met een behoorlijke vaart en is daarmee een prima debuut.

284

9789044530926