Thriller & Spanning De Boekerij September 2009

Oversteken

Hoewel het plot een onverwachte wending kent, laat het mij niet met open mond en vol verbijstering achter. Het lijkt wel of niet alles helemaal kloppend samenkomt waardoor je toch nog met vragen achterblijft.

Stel je voor: je wordt wakker naast je geliefde, je draait je naar hem toe – en hij is dood. Dit overkomt Tender, de hoofdpersoon van Oversteken. Van het ene op het andere moment is haar verloofde verdwenen uit haar leven. Alleen in haar dromen kan Tender nog contact met hem maken, hem zien en horen. Daardoor vervreemdt ze van de werkelijkheid, en haar leven verandert radicaal en onomkeerbaar.

Oversteken is een verrassend boek dat psychologisch een spelletje met je lijkt te spelen. Het verhaal gaat in vlotte vaart van start en al snel zit je er helemaal in. Tender lijkt in het begin een normale jonge meid, maar dat verandert al gauw. Sinds het overlijden van haar vriend, die haar de avond ervoor nota bene ten huwelijk vroeg, verslonst Tender zichzelf en haar omgeving. Het enige wat ze nog doet is slapen en proberen te dromen zodat ze Matt terug kan zien.

Een verrassend boek van Visser en het is duidelijk dat ze gegroeid is na haar debuut [boek=tegengif]Tegengif[/boek]. Het verhaal zit goed in elkaar en alles lijkt te kloppen. De gevoelens van Tender komen ruimschoots aan bod en zijn goed omschreven. Het is ook duidelijk te merken dat Visser zich goed heeft verdiept in het onderwerp lucide dromen. Jammer is echter dat het boek nooit echt spannend wordt. Ondanks dat het goed geschreven is en in sneltrein vaart wegleest, mis ik nog wel eens het thriller-element.

Hoewel het plot een onverwachte wending kent, laat het mij niet met open mond en vol verbijstering achter. Het lijkt wel of niet alles helemaal kloppend samenkomt waardoor je toch nog met vragen achterblijft na dichtklappen van dit boek. Al ben ik er van overtuigd dat het open mond effect wel zal plaatsvinden onder de meeste lezers.

298

9789022552247