Literatuur & Romans De Bezige Bij Januari 2012

Oscar

Het verhaal bevat door alle emoties een zekere spanning. Ergens weet je als lezer dat Oscar niet helemaal zuiver bezig is. Aan de andere kant ontwikkel je wel degelijk een bepaalde sympathie voor hem.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog reist Oscar op verzoek van Esmée, de weduwe van zijn vriend Id, samen met haar naar Duinkerken. het voert hem onherroepelijk terug naar het begin van de oorlog, naar het moment dat hij en Id, jonge leraren nog, werden gemobiliseerd en uitgekozen voor een geheime missie naar Londen. De reis begint in Zeeuws-Vlaanderen, dat zich medio mei 1940 nog niet had overgegeven, maar Oscar en Id komen niet verder dan Duinkerken, waar ze belanden in Duits spervuur. Tijdens de reis met Esmée wordt Oscar gekweld door de vraag of zij vermoedens heeft over de afschuwelijke gebeurtenis die in Duinkerken heeft plaatsgevonden en die zijn leven sindsdien heeft getekend. En hoe zijn haar gevoelens voor hem, nu Id er niet meer is?

Oscar is een aangrijpend verhaal over een man die zijn grote liefde niet kan vergeten. Samen met haar, inmiddels overleden man, is Oscar tijdens de oorlog op missie geweest. Helaas eindigde deze missie met de dood van Id in een tragedie. Wanneer Esmee Oscar vraagt met haar deze reis opnieuw te maken, koestert Oscar de ijdele hoop dat zij wellicht ook weer gevoelens voor hem ontwikkelt. Gaandeweg de reis komen er steeds meer verhalen en emoties naar boven, totdat de waarheid zich niet langer laat verhullen.

Het verhaal bevat door alle emoties een zekere spanning. Ergens weet je als lezer dat Oscar niet helemaal zuiver bezig is. Aan de andere kant ontwikkel je wel degelijk een bepaalde sympathie voor hem, mede doordat hij eerder een kleine romance met Esmee heeft beleefd, nog voor de tijd dat zij de partner werd van Id. Gaandeweg het verhaal word je als lezer steeds benieuwder naar wat zich daadwerkelijk heeft afgespeeld in Duinkerken. En alhoewel de lezer de wending in het plot enigszins ziet aankomen, blijft er toch die schok.

Mooi verhaal over vriendschap en rivaliteit in de oorlog en wat dat met een mens kan doen.

140

9789023467342