Chicklit Luitingh Sijthoff December 1995

Open huis

Verwacht geen literair hoogstandje. Mansell schrijft no-nonsense boeken. Heerlijke humor, romantische momenten en het Engelse leven worden zo nostalgisch mogelijk beschreven.

Tegenpolen trekken elkaar aan zeggen ze, maar de verschillen tussen Marcus en Nell zijn wel heel groot. Graaf Marcus is de jonge erfgenaam van een landgoed en een kasteel. Nell komt uit een grote rommelige zigeunerfamilie. Wanneer Nell zich opwerpt om de openstelling van het landgoed te organiseren, zijn ze gedwongen om samen te werken. De vonken vliegen ervan af en dat terwijl Marcus nog niet eens weet dat Nell een dubbelleven leidt…

In Open huis komen alle kenmerken van Mansell voorbij, het speelt af in Engeland met zijn prachtige natuur. Dat het in een kasteel afspeelt maakt het dubbel zo mooi om te lezen. Wie droomt er niet van om op zo’n Engels landgoed te wonen? En zoals we van Mansell gewend zijn, ook humor komt ruimschoots aan bod; Nell en Marcus verschillen zo van elkaar (zowel in karakter als hun afkomst) dat dit zeker grappige momenten heeft opgeleverd.

Open huis is wederom een heerlijk romantisch verhaal. Het leuke van Mansell is dat haar boeken altijd leuk en gezellig zijn. Dat is misschien wel wat voorspelbaar, maar ook fijn. Je weet zeker dat al haar verhalen leuk zijn. De voorspelbaarheid heeft echter ook een keerzijde. Je weet bijna van tevoren al hoe het gehele boek zal lopen. Geen grote verassingen dus, dit neemt toch wat spanningen weg die je als lezer eventueel kan hebben.

Verwacht geen literair hoogstandje. Mansell schrijft no-nonsense boeken. Heerlijke humor, romantische momenten en het Engelse leven worden zo nostalgisch mogelijk beschreven. Natuurlijk loopt alles perfect af, maar dat maakt het niet minder leuk om te lezen, heerlijk tijdverdrijf! Een echt feelgood boek dus, niks meer, maar ook niet minder.

320

9789021800790