Literatuur & Romans Karakter Uitgevers April 2015

Op zoek naar een nieuw begin

Het is een aangrijpend, psychologisch boek, die een beter inzicht geeft in de geestestoestand van de teruggekomen soldaten en je daardoor helpt meer begrip voor ze te hebben.

Hoe kun je jouw leven opnieuw beginnen, na jaren van een krankzinnige oorlog achter je te hebben liggen? Hoe kun je in het reine komen met wat er is gebeurd, het een plek geven, zodat het je niet blijft achtervolgen en gek maakt? Leren leven met jezelf.

Dat is waar het in het boek van Louisa Young Op zoek naar een nieuw begin om draait. Vechten en stilzitten, doorgaan en opgeven, acceptatie en zelfverwijt. Het zijn de twee verschillende kanten die de hoofdpersonen Riley Purefoy en Peter Locke kenmerken.

Riley heeft onder Peter gediend tijdens de oorlog, maar waar Riley zichtbaar beschadigd uit de oorlog is teruggekomen, zijn Peters verwondingen onzichtbaar. Ze worstelen allebei met hun eigen demonen. Want hoe kan Rileys vrouw Nadine met hem leven, hoe kan hij haar gelukkig maken, terwijl hij zo getekend is en hij haar zijn liefde niet durft te tonen? En hoe kan Peter zich met zijn vrouw Julia herenigen, als zij zijn wonden niet kan zien en hij er niet over kan praten?Waar Riley zich op zijn vrouw verlaat en probeert een nieuw begin te creëren, stoot Peter zijn vrouw en zoontje van zich af en zakt steeds dieper weg in zijn herinneringen.

Wat mij opvalt tijdens het lezen, is dat ik nog nooit zo weinig dialogen in een boek heb gezien (voor mijn gevoel), maar des te meer beschrijvingen en het verwoorden van de gedachtes van de hoofdpersonen. Dit zou zomaar symbolisch kunnen zijn van de schrijfster, om duidelijk te maken hoe moeilijk het was om over het gebeurde te praten. Dat de een er niet over kon praten, de ander er niet naar durfde te vragen en een derde het niet wilde horen.

Het boek verhaalt heel goed welke strijd de teruggekomen soldaten hebben moeten voeren, met zichzelf maar ook met de maatschappij. Het ene moment ben je een held, het volgende moment durft niemand je aan te kijken omdat je verminkt bent of je een baan aan te bieden omdat je anderen angst kunt aanjagen. Voor Peter geldt een gebrek aan begrip voor hoe het verleden hem achtervolgt, voor zijn verloren manschappen die de hele dag door zijn geest bezitten.

Hoe kunnen de mannen zich van het verleden losmaken, als het ze al lukt? En hoe kunnen hun vrouwen hen bijstaan en ze helpen het verleden een plek te geven?

Terwijl ik de strijd van de personen las, kwam steeds weer de gedachte bij me terug: op het moment dat ze er (eindelijk) uit zijn, zal het verleden zich gaan herhalen door middel van de tweede oorlog. Hoe komen ze dat ooit nog te boven?

Het is een aangrijpend, psychologisch boek, die een beter inzicht geeft in de geestestoestand van de teruggekomen soldaten en je daardoor helpt meer begrip voor ze te hebben. In het boek wordt er herhaaldelijk verwezen naar de Ilias van Homerus, over Odysseus. Enige kennis hierover is een pre, maar als je het niet hebt gelezen (zoals ik), is geen probleem. De verwijzingen zijn een mooi inzicht in de psyche van Peter.

BadgesLeestip

352

9789045206103