Thriller & Spanning De Fontein Augustus 2008

Op de hielen

Het boek komt wat traag op gang, de spanning blijft achterwege en je hebt het gevoel dat het verhaal niet is wat je ervan had verwacht. Maar dan komt de spannende wending en wil je het boek alsnog in een ruk uitlezen.

Natalie Greco is universitair docent rechten. Een collega van haar, een aantrekkelijke docent met een briljante geest, haalt haar over om een gastcollege te geven in een gevangenis. Tijdens hun bezoek breekt er een gewelddadige opstand uit. In de chaos die ontstaat hurkt Natalie bij een zwaargewonde bewaker. Vlak voor hij sterft stamelt hij de cryptische woorden: ‘Zeg tegen mijn vrouw dat het onder de vloer ligt’ Met deze bekentenis verandert Natalies leven in een nachtmerrie. Opeens is ze hoofdverdachte van een gruwelijke moord en wordt ze zelf met de dood bedreigd. Niet alleen de politie zit achter haar aan, maar ook meedogenloze criminelen proberen haar ervan te weerhouden hun geheimen te onthullen.

Natalie vindt zichzelf een middelmatige lerares die haar draai nog moet vinden voor de klas. Ze is een beetje jaloers op collega’s die makkelijk en leuk contact krijgen met hun leerlingen en zelf wil ze dit ook heel graag. Als haar leuke collega haar meevraagt naar een college in de gevangenis zegt Natalie dan ook geen nee. Ze hoopt er veel van te leren en meer waardering te krijgen van haar leerlingen. Ze had nooit kunnen denken dat zulke gevolgen zou hebben.

Van het ene op het andere moment staat het leven van Natalie op zijn kop. Ze wordt betrokken bij een zaak waar ze liever helemaal niks mee te maken wil hebben. Als ze erachter komt dat er niks klopt van het gebeuren in de gevangenis gaat ze zelf op onderzoek uit, met alle gevolgen van dien.

Het grappige aan het verhaal is dat Natalie een lerares is en totaal geen kaas heeft gegeten van politiewerk. Ze doet het echter super goed wat zorgt voor waardering voor Natalie waardoor de lezer een heel ander beeld van haar krijgt dan aanvankelijk gedacht. Ze komt er achter dat je niet iedereen kunt vertrouwen, wat Scottoline mooi en realistisch heeft beschreven.

Het verhaal krijgt en geschiedkundige wending door de toevoeging van het onderwerp slavernij, wat het verhaal een extra dimensie geeft. De auteur heeft een lang nawoord gegeven wat heel interessant is en goed doet aan het verhaal.

Het boek komt wat traag op gang, de spanning blijft achterwege en je hebt het gevoel dat het verhaal niet is wat je ervan had verwacht. Maar dan komt de spannende wending en wil je het boek alsnog in een ruk uitlezen. Een boek met een saai begin en een verpletterend einde!

286

9789026124761