Thriller & Spanning Ambo | Anthos Augustus 2009

Oorlogskind

Alles klopt aan deze thriller, de spanning, de opbouw, de personages. De spanning is met een psychologische twist beschreven, zelfs zo dat je sympathie krijgt voor de moordenaar...

Oorlogskind is het vijfde boek over politieagent Patrik Hedström en Erica Falck. Dit keer draait het verhaal om Erica’s moeder: waarom heeft zij al die jaren een oude nazimedaille bewaard? Met die vraag blijft Erica worstelen. Uiteindelijk besluit ze de gepensioneerde geschiedenisleraar Erik Frankel te bezoeken, een expert op het gebied van onderscheidingen. Maar Frankel gedraagt zich vreemd en geeft ontwijkende antwoorden.

Erica heeft nooit echt een goede band met haar moeder gehad, net zoals haar zus. Hun moeder bewaarde altijd een zekere afstandelijkheid. Als Erica dagboeken van haar moeder vindt, begint er een zoektocht naar wie ze eigenlijk was. Erica herkent haar moeder niet meer terug. In het dagboek is haar moeder vrolijk en lief totaal anders dan zij voor ogen had. Patrik is met vaderschapsverlof maar kan het niet laten om zich met politie taken bezig te houden. Als er een verband blijkt te zijn met de moord op Frankel en Erica’s moeder is de chaos compleet.

Dit boek is in een woord geweldig! Het prachtige Fjallbacka kan natuurlijk niet ontbreken. En ook al beschrijft Läckberg het wonderschoon ook hier gebeuren duistere zaken, zoals Läckberg ons meerdere malen heeft laten lezen.

We leven mee met verschillende personen zowel in het heden als in het verleden en wel de Tweede Wereldoorlog. De verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden vinden ook een plekje in Läckberg’s vijfde thriller. De spanning is goed opgebouwd, Läckberg stopt altijd met een hoofdstuk op een hoogtepunt zodat je wel door moet lezen. Helaas heb je vervolgens het boek snel uit.

Alles klopt aan deze thriller, de spanning, de opbouw, de personages. De spanning is met een psychologische twist beschreven zelfs zo dat je sympathie krijgt voor de moordenaar…Toch ontbreekt de humor ook niet. Het dochtertje van het stel maakt het Patrik soms wel moeilijk wat voor grappige momenten zorgt. Ik ben zeer benieuwd naar alweer haar zesde deel en nu maar hopen dat Erica en Patrik er weer in voor komen want ze zorgen toch wel voor een lach op je gezicht.

477

9789041413857