Thriller & Spanning De Fontein Augustus 2013

Oogcontact

Wat voor McNeill spreekt is dat hij niet voor het verwachte eind kiest. Dit getuigt van durf en dat kan alleen maar voor hem spreken.

Robert Naysmith is een succesvol zakenman. En hij is een seriemoordenaar. Al jaren speelt hij een ijzingwekkend en dodelijk spel. Hij kiest zijn slachtoffers niet bewust, iedereen zou het kunnen zijn. Zijn spelregels: hij kijkt op zijn horloge, bepaalt een tijdstip en de eerste die hem vanaf dát moment recht aankijkt is zijn volgende slachtoffer. Detective Graham Harland staat voor een raadsel want de reeks moorden vertoont ogenschijnlijk geen enkel onderling verband. Hoe moet hij een moordenaar ontmaskeren die zijn slachtoffers zo willekeurig kiest…

Het verhaal begint meteen vanuit het perspectief van de moordenaar. De lezer volgt hem gedurende het uitzoeken van zijn slachtoffer en de daadwerkelijke moord. De auteur neemt de tijd om hier de spanning op te bouwen, waardoor je bij aanvang niet exact weet welke kant het op zal gaan. Als dit eenmaal duidelijk wordt, zit je ook meteen goed in het verhaal. Ondanks dat het verhaal weinig daadwerkelijke actie bevat, weet McNeill wel de spanning erin te houden. Het verhaal wisselt tussen het perspectief van de moordenaar en dat van detective Harland. Hierdoor zit er afwisseling en vaart in het verhaal.

Uiteraard heeft Harlan zijn eigen sores en problematische achtergrond. Gelukkig slaat McNeill hierin niet door in stereotypen waardoor het de lezer niet gaat ergeren. De lezer leert hem als persoon wel goed kennen. Doordat we ook de moordenaar volgen in zijn dagelijks leven, tijdens zijn werk en in de relatie met zijn vriendin, krijgt ook hij een menselijk gezicht. Jammer is echter wel dat het niet duidelijk wordt wat het motief is van de moordenaar. Waarom vermoordt hij en wat heeft hem hiertoe gedreven? Hier had McNeill zeker meer diepgang aan kunnen toevoegen.

Wel jammer is het dat McNeill is clichés vervalt van de klassieke thriller. Naast het trauma van Harland, wordt hij tevens niet serieus genomen op zijn werk en is er een collega die hem meer kwaad dan goed wil doen.

304

9789026133350