Literatuur & Romans Lebowski September 2008

Onze oom

Het is een zowel een absurdistisch als prachtig, mooi ontroerend verhaal. Grunberg heeft hiermee bij mij weten raak te schieten.

Lina is de ‘dochter’ van Anthony, een tot majoor opgeklommen verkenner, die er noodgedwongen zijn specialiteit van heeft gemaakt ‘verdachte individuen’ te arresteren. Maar waar haar leeftijdgenootjes door hun eigen vaders zijn verwekt, daar heeft Lina haar leven te danken aan het feit dat de anders zo plichtsgetrouwe majoor na het laten vermoorden van haar ouders – resultaat van een noodlottige operatie – heeft besloten het meisje te sparen. Majoor Anthony wil zijn wellustige vrouw Paloma verrassen met de kant-en-klare dochter van iemand anders. Tot verbazing van de majoor blijkt Paloma not amused. Lina gaat – terwijl de majoor elders in het land een andere, eveneens noodlottige operatie leidt – op zoek naar haar biologische ouders, maar wordt tijdens haar zoektocht ongewild ingelijfd door de rebellen: na een terloopse bevruchting, schenkt ze de rebellenleider een kind…

Het verhaal speelt zich af in een fictief land, naam van een land wordt dan ook niet genoemd. Bij aanvang van het verhaal vond ik dit ietwat vreemd, omdat het dan toch lastiger is je er een voorstelling van te maken. Door de beeldende schrijfstijl van Grunberg is het voor de lezer toch goed mogelijk dit wel te doen waarna het verhaal ook echt gaat leven.

Het verhaal start met De Majoor de het meisje Lina meeneemt, nadat hij tijdens een operatie haar ouders laat vermoorden. Zijn vrouw wil al jaren graag een kindje maar de Majoor blijkt onvruchtbaar. Met de komst van Lina denkt hij haar een plezier te doen. Lina is nog jong en krijgt niet alles mee van de gebeurtenissen, waardoor het voor haar niet allemaal goed te begrijpen is. Ze weet het huis van de Majoor te ontvluchten en gaat op zoek naar haar biologische ouders. Vanaf dat moment zijn er eigenlijk twee hoofdlijnen in het verhaal: het leven van de Majoor en het leven van de kleine Lina. Na haar vlucht komt ze al zwervend op straat terecht en probeert ze, zo goed en zo kwaad als het kan, haar leven op de rit te krijgen. Tijdens haar jarenlange tocht komt ze in de meest afschuwelijke gebeurtenissen terecht. Gelukkig zijn er mensen die ze kan vertrouwen, maar helaas zijn er nog veel meer mensen die ze niet kan vertrouwen. Al snel wordt er op alle manieren misbruik van haar gemaakt, wat je als lezer doet walgen. Onvoorstelbaar dat een persoon zoveel ellende over zich heen kan krijgen.

Aanvankelijk lijkt het recht, gaandeweg het plot dichterbij komt, te gaan zegevieren. Maar helaas blijkt het al snel dat dit niet voor iedereen geldt. Grunberg heeft wat dat betreft gekozen voor de meer realistische wending, en niet zozeer de door de lezer gewenste wending. Voor Lina had je toch op een andere uitkomst gehoopt. Enigszins verbouwereerd sla je dan ook het boek dicht. Dat neemt echter niet weg dat het een zowel absurdistisch als prachtig, mooi ontroerend verhaal is. Grunberg heeft hiermee bij mij weten raak te schieten.

624

9789048801336