Thriller & Spanning Xander Uitgevers April 2016

Ontspoord

Het verhaal is heftig en gruwelijk en ook helemaal van deze tijd.

Op een livestream is een jongetje te zien, opgesloten in een kooi. Een klok telt de 71 uren af dat het kind nog te leven heeft. De politie staat voor een raadsel… Inspecteur Zack Herry, een toppolitieman met een verwoestende drugsverslaving, gaat met gevaar voor eigen leven achter de ontvoerder aan. Ondertussen loopt zijn eigen leven uit de hand en raakt Zack betrokken bij de drugshandel van zijn beste vriend. Terwijl de grens tussen goed en kwaad vervaagt, staat Zack voor een duivelse keuze: moet hij zijn vriend helpen of het jongetje redden?

Ontspoord is het tweede deel uit een reeks met Zack in de hoofdrol. Hoewel ik het eerste deel wel degelijk in mijn boekenkast hebt staan, heb ik deze nog niet gelezen. Op vakantie besloot ik echter Ontspoord erbij te pakken en gelukkig is het boek prima losstaand te lezen. Het verhaal is goed te begrijpen en er wordt relatief weinig terug gegrepen naar gebeurtenissen uit het eerste deel.

Hoofdpersoon Zack voldoet aan de standaard clichés, hij heeft moeite om van de drank en drugs af te blijven. Hoewel er dan meestal gekozen wordt voor een ouder personage dat nog eenmaal de kans krijgt zichzelf te bewijzen, is Zack slechts eind twintig. Ook weleens een verfrissing! Zack is, ondanks zijn neiging tot verslaving, wel degelijk menselijk. Hij twijfelt bijvoorbeeld tussen het  helpen van zijn criminele vriend of het zich houden aan de wet.

Het verhaal is heftig en gruwelijk en ook helemaal van deze tijd. Er is een jonge vluchteling vermoord en het volgende slachtoffer laat niet lang op zich wachten. Hij zit opgesloten in en kooi en alles wordt live gestreamd via internet. In de zoektocht naar waar deze jongen zit opgesloten, wordt Zack soms wel op makkelijke wijze van tips voorzien. Hier had ik het ouderwetse speurwerk meer gewaardeerd. Het boek bevat veel vaart en actie en gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. Je krijgt amper de tijd om op adem te komen.

Het eerste slachtoffer is een vluchteling en het verhaal zet wel aan het denken. Weten wij eigenlijk waar zij zich bevinden? Het is een actueel thema, waar veel van ons een zekere interesse in zullen hebben.

Ik vond Ontspoord een dusdanig interessant verhaal, dat ik zeker ook het eerste deel uit de reeks ga lezen!

359

9789401605182