Literatuur & Romans De Kern Oktober 2008

Ontdekkingsreizen in de liefde

Ontdekkingsreizen in de liefde is een intrigerend en boeiend verhaal, ondanks de weinige gebeurtenissen. Het boek geeft een goed beeld weer van het leven in de jaren zeventig.

Het is de zomer van 1977, en de twee zusjes Jessie en Margaret hebben het gewicht van de hele wereld op hun schouders. Hun moeder heeft het huis verlaten, hun ouders gaan scheiden, en de elfjarige Margaret is gestopt met eten. Haar enige ontsnapping wordt geboden door een pakketje intrigerende brieven van hun overleden buurvrouw Edith, die in de jaren dertig van de vorige eeuw een ontdekkingsreizigster was. De brieven staan vol avonturen en geheimen en vertellen de tragische en bewogen geschiedenis van een vrouw wier vastbeslotenheid haar eigen leven te leiden, de gemeenschap deed schokken…

Ontdekkingsreizen in de liefde is een intrigerend en boeiend verhaal, ondanks de weinige gebeurtenissen. Het boek geeft een goed beeld weer van het leven in de jaren zeventig. Al snel blijkt dat het verhaal gaat over een niet alledaags gezin. Is het tegenwoordig niets bijzonders wanneer er ouders gaan scheiden, in de jaren zeventig was dat absoluut not done en werd je door de hele gemeenschap met de nek aangekeken. Voor Jessie en haar jongere zusje Margaret is dat niet anders.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Jessie en daarom is het juist interessant dat de auteur ervoor heeft gekozen om een ander persoon dan de hoofdpersoon, met de meeste problemen op te zadelen. Al snel blijkt dat de elfjarige Margaret niet met de situatie om kan gaan en vluchtgedrag gaat vertonen. Ze begint haar seksualiteit te ontdekken en zet zich af door haar haar deels af te scheren en een hanenkam te nemen. Al snel moet ze zich verantwoorden tegenover de hele school. Ze druipt steeds verder af en dat begint Jessie op te vallen. Haar ouders zijn helaas zo ver verzonken in hun eigen gedachten, problemen en deels hernieuwde geluk, dat ze niet door hebben dat een van hun dochters zienderogen achteruit gaat.

Het boek bevat tevens enkele brieven van Edith, de buurvrouw van de meisjes, welke in de jaren dertig regelmatig boeiende reizen maakte. Margaret raakt helemaal geïntrigeerd door de buurvrouw en alles wat ze mee maakte. Deze brieven geven het boek een extra lading mee en net wat meer diepgang.

Het boek heeft een redelijk open einde. Hoe het uiteindelijk alle personages zal vergaan wordt niet helemaal duidelijk, maar dat is geen gemis. Hoe moeilijk het leven op sommige ook al zijn, liefde overwint.

270

9789032511340