Overige De Fontein September 2008

Ontdek onze aarde

Eenmaal bladerend blijft het boek een plaatje, letterlijk en figuurlijk. Het boek bevat vele foto'’s en tekeningen om tekst te verduidelijken en het begrijpelijk te maken.

Het klimaat verandert in hoog tempo. De gevolgen daarvan voor onze prachtige planeet zijn verontrustend. Onze aarde geeft de lezer concrete tips om de klimaatverandering tegen te gaan. Onze aarde beschrijft beknopt het ontstaan van de belangrijkste ecosystemen op onze planeet: oceanen, woestijnen, regenwouden, graslanden, gebergten en poolgebieden. Duidelijk wordt hoe wonderbaarlijk mooi onze aarde is, maar ook welke schade klimaatverandering teweeg kan brengen. Wat behelst de opwarming van de aarde precies en wat zijn de gevolgen voor planten- en dierenrijk?

Ontdek onze aarde is een uniek boek voor het hele gezin; elk hoofdstuk biedt concrete tips en ideeën voor het `onderhoud` van onze aarde. Hoe kun jij de grote bedreigingen op kleine schaal te lijf gaan?

Ontdek onze aarde is qua lay- out een schitterend boek. Ben ik nog wel eens bang dat het teveel op een schoolboek zal lijken, dat is hier helemaal niet het geval. Een hippe felgroene kaft en een ijsbeer met jong dat de voorkant van het boek siert. Eenmaal bladerend blijft het boek een plaatje, letterlijk en figuurlijk. Het boek bevat vele foto’’s en tekeningen om tekst te verduidelijken en het begrijpelijk te maken. De foto’’s en tekeningen zijn een genot om naar te kijken en maken nieuwsgierig naar de bijbehorende tekst.

Het boek is overzichtelijk gepresenteerd. Het boek bestaat uit verschillende onderdelen zoals; woestijnen, graslanden, gebergten, zoet water en oceanen. Elk hoofdstuk begint met te vertellen waar op aarde het zich bevind. Vervolgens wordt ingegaan op diverse onderwerpen welke samenhangen en uiteraard krijgt de jonge lezer mee hoe hij of zij zijn eigen steentje bij kan dragen.

Gezien de doelgroep van 11 tot 13 jaar is het boek behoorlijk volwassen geschreven. Door de vele tekeningen e.d. blijft het verhaal echter wel vrij duidelijk. Wel bevat het boek af en toe moeilijke woorden.

Ontdek onze aarde is een mooi naslag werk, maar tevens interessant en boeiend genoeg om van voor tot achter door te nemen.

256

9789026124709