Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2012

Onschuldig

Het verhaal bevat een behoorlijke vaart en er gebeurt ontzettend veel, ondanks dat speelt het verhaal zich in een zeer kort tijdsbestek af. Knap dat Baldacci het razend spannend weet te houden.

De Verenigde Staten hebben vijanden die de politie, de FBI en zelfs het leger niet kunnen tegenhouden. Voor zulke personen doet de regering een beroep op Will Robie, een kille huurmoordenaar die nooit twijfelt en altijd zijn doelwit uitschakelt. Maar Will Robie zou weleens de eerste en laatste fout in zijn carrière kunnen hebben gemaakt…

Het begint met een aanslag die in het honderd loopt. In eerste instantie lijkt het een eenvoudige klus die geen problemen zou moeten opleveren: de eliminatie van een persoon in Robies eigen woonplaats Washington D.C. Maar op het moment dat hij de trekker moet overhalen, weet Robie dat er iets niet klopt. Hij schiet niet, en daarmee tekent hij zijn eigen doodvonnis… Op de vlucht voor zijn eigen mensen, redt Robie het leven van de veertienjarige Julie, die is weggelopen bij haar pleegouders. Julies biologische ouders zijn vermoord en Robie besluit, tegen beter weten in, haar te helpen de moordenaars te vinden. Maar hoe meer hij te weten komt over Julie, hoe meer hij ervan overtuigd raakt dat ze een sleutelpositie inneemt in een doofpotaffaire die zich uitstrekt tot in de hoogste regionen van de macht.

Baldacci begint het verhaal zoals de fervente lezer van hem is gewend: vol vaart, actie, pistoolschoten en avontuur. Al snel begint een sluw kat en muis spel tussen Robie en zijn vijand. Wat het allemaal nog lastiger maakt is dat hij de 14-jarige Julie op sleeptouw moet nemen en ook de verantwoordelijkheid heeft haar te beschermen, in plaats van alleen zichzelf. Dit voegt een interessante extra dimensie aan het verhaal toe. De stoere Julie blijkt al snel ook een gevoelige en zachte kant te hebben.

Het verhaal bevat een behoorlijke vaart en er gebeurt ontzettend veel, ondanks dat speelt het verhaal zich in een zeer kort tijdsbestek af. Knap dat Baldacci het razend spannend weet te houden. De korte, makkelijk leesbare hoofdstukken, hebben hier ook zeker een aandeel in. Je wordt steeds gemotiveerd door te lezen voor nog een extra aanwijzing. Maar Baldacci laat de lezer net zo lang in ongewisse als Robie zelf.

In het plot weet Baldacci alle losse eindjes perfect in elkaar te knopen, maar toch had ik er meer van verwacht. Ik vind het weinig origineel dat juist in deze hoek de ontknoping moet worden gezocht. Maar na dichtslaan van het boek kun je niet anders dan concluderen dat dit wel weer een typische Baldacci thriller is die heerlijk weg leest en de verwachtingen ruimschoots waarmaakt.

384

9789400501133