Literatuur & Romans Ambo | Anthos April 2015

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird doet mij sterk denken aan de boeken van Jonas Jonasson.

De zevenjarige Millie Bird wordt door haar moeder in een verwarde bui alleen achtergelaten in een warenhuis. De tweeëntachtigjarige Agatha Pantha is sinds het overlijden van haar man het huis niet meer uit geweest en vanachter het raam leeft ze haar boosheid uit op voorbijgangers. De zevenentachtigjarige weduwnaar Karl de Typist ontsnapt uit het verpleegtehuis, op zoek naar avontuur. De drie gaan samen op een roadtrip dwars door Australië. Millie om haar moeder te vinden, Karl om te leren hoe hij een echte man moet zijn en Agatha omdat ze alleen maar wil dat alles weer wordt zoals het ooit was. ‘De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird’ van Brooke Davis is een onweerstaanbare roman. Millie, Agatha en Karl staan op het punt de vloer aan te vegen met alle gangbare conventies en te ontdekken waar het in het leven precies om gaat.

Dit boek stond al langer om mijn verlanglijstje en toen ik het tegen kwam op de Vrijmarkt, kon ik het niet laten liggen. Enthousiast besloot ik nog diezelfde week om het boek open te slaan.

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird doet mij sterk denken aan de boeken van Jonas Jonasson. Een van de hoofdpersonen is, net als in De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween, een oudere bejaarde man. Het verhaal is erg onrealistisch maar bevat wel veel humor.  Toch bevat het zeker ook een serieuzere ondertoon. Hier komt de lezer achter naarmate het boek zijn ontknoping nadert. Het onrealistische moet je als lezer wel los kunnen laten om het boek te kunnen waarderen. Millie Bird is nog maar 7 jaar oud maar weet al wel aan het toezicht van Jeugdzorg te ontsnappen…

Het verhaal bevat behoorlijk veel vaart en dit maakt dat je toch door blijft lezen. Daarbij heeft Davis een aantrekkelijke en pakkende schrijfstijl. In het plot geeft de auteur nog een klein inkijkje in hoe het de drie hoofdpersonen jaren later zal vergaan. Dit is een leuke en waardevolle toevoeging waardoor je het boek toch met een tevreden gevoel dichtslaat.

230

9789026329517