Overige TM Trademark September 2007

Ondeugend Oranje

Ondeugend Oranje is voornamelijk een leuk boek voor personen die geïnteresseerd zijn in het Koninklijk Huis, zij komen nog meer, vaak onbekende zaken, te weten.

In Ondeugend Oranje laat Dröge zien dat het Nederlandse Koninklijk Huis allesbehalve saai is. Je zou de koninklijke familie op zijn minst excentriek kunnen noemen – en af en toe ook gewoon maf. Twee eeuwen erfopvolgingen een paleis vol met ja-knikkers en hermelijnvlooien zorgen ervoor dat de koninklijke hoogheden het zicht op wat normaal is en wat niet soms een beetje kwijtraken. Dat leidt uiteraard tot uitglijders, die door Dröge worden opgedist. Drugshandel, overspel, afpersing, mystieke genootschappen, enge begrafenisrituelen en waanzin; geen koninklijke ondeugd – klein of groot – blijft onbelicht.

Voor ik met het lezen van het boek begon had ik weinig op met de Oranjes. Na het lezen van het boek is dat eigenlijk nog steeds zo. Voor mij blijven de Oranjes ook maar gewone mensen en ieder mens heeft zijn eigen excentrieke trekjes en ook ieder mens maakt fouten in zijn leven. Voor de Oranjes geldt uiteraard hetzelfde.

In Ondeugend Oranje zien we de Oranjes van een heel andere kant. Voor mij waren veel zaken nieuw, aangezien ik mij eerder weinig in de Oranjes verdiept heb. Dat maakt enkele verhalen verrassend. Toch was geen enkel verhaal echt schokkend. Misschien des te meer omdat ik steeds in mijn achterhoofd had zitten dat de Oranjes ook maar gewone mensen zijn. Natuurlijk worden er voor de Koninklijke familie uitzonderingen gemaakt die voor het gewone volk niet gelden, maar dan heb je de grootste verschillen ook wel gehad.

Minpunt aan het boek is het redelijk ingewikkelde taalgebruik. Om het verhaal te blijven snappen is het opletten geblazen. Een bladzijde lezen en ondertussen met je gedachten ergens anders zijn werkt niet bevorderend. Het is lastig het verhaal dan weer op te pakken. Ook boeiden mij voornamelijk de recentere verhalen over bijvoorbeeld Edwin de Roy van Zuydewijn. Verhalen die teruggingen tot de vijftiende eeuw wisten mij minder te boeien.

Ondeugend Oranje is voornamelijk een leuk boek voor personen die geïnteresseerd zijn in het Koninklijk Huis, zij komen nog meer, vaak onbekende zaken, te weten. Personen die weinig met de Oranjes ophebben zullen niet opschrikken van wat er zich binnen de muren van de paleizen afspeelt en zullen weinig geboeid raken door de verhalen over de Oranjes.

192

9789049900427