Literatuur & Romans Truth And Dare Oktober 2007

Onder volwassenen

Dahl heeft goed beschreven door de ogen van een kind wat een invloed een moeder op haar kind heeft, zonder het zelf echt te beseffen.

Voor Kitty is opgroeien in Hay House op het Engelse platteland te midden van haar grootouders en allerlei extravagante bezoekers hemels. Maar voor haar moeder, de rusteloze Marina, een spontane schoonheid met zilveren ogen en een passie voor schilderen, biedt dit comfortabele nest niet de spanning en het avontuur waar ze steeds weer naar op zoek is. Wanneer Swam-ji, Marina’s goeroe, haar aanraadt haar heil in New York te zoeken, wordt de familie ontwricht. Kitty blijft ontheemd achter op een kleurloze kostschool. Al snel raadt de goeroe Marina echter aan het gezin te herenigen en Kitty mag opnieuw bij haar moeder wonen. Maar Marina is nog steeds op zoek naar het ultieme geluk. Ze neemt Kitty op sleeptouw van New York naar Engeland en verder de wereld rond en betrekt haar kinderen bij al haar dubieuze relaties. Dan wordt Kitty vijftien en moet ze een keuze maken: blijft ze in de schaduw van haar moeder leven, of is het tijd om voor zichzelf te kiezen?

De tekening op de voorkant van het boek is heel mooi en geeft je meteen al een sprookjesachtig gevoel. Dit is gedeeltelijk terug te vinden in het boek, omdat de moeder van Kitty haar kinderen verschillende sprookjes vertelt waar feeën in voorkomen. Dit is echter het enige goede wat deze moeder voor haar kinderen kan doen. Gaandeweg het verhaal kom je achter de ware aard van Kitty’s moeder en waar haar aparte gedrag vandaan komt. Marina geeft haar kinderen liefde wanneer het haar uitkomt en heeft meer zin in feesten en drugs gebruiken dan werkelijk voor haar kinderen te zorgen. Kitty heeft dat zelf nog niet door en in het boek lees je hoe Kitty dit meemaakt.

De kinderen van Marina worden meerdere keren gekwetst. Dahl weet dit mooi weer te geven in Onder volwassenen. Je leeft mee met Kitty in haar kinderjaren tot ze volwassen wordt. Dahl heeft goed beschreven door de ogen van een kind wat een invloed een moeder op haar kind heeft, zonder het zelf echt te beseffen. Er zitten hoofdstukken in de je in het verleden meenemen en hoofdstukken die je naar het heden brengen, wat je nieuwsgierigheid naar de ware aard van Marina aanwakkert.

Er komen aardig wat personages in voor wat het boek verwarrend kan maken. Gelukkig komen de belangrijkste personen echter steeds weer terug. Het enige nadeel is dat de jeugd van Kitty in vogelvlucht wordt beschreven en je soms geen idee meer hebt hoe oud ze dan moet zijn. In principe is dit een gemis, het boek had best meer pagina’s mogen bevatten ingaand hierop.

Hoewel het verhaal een beetje te kort was, was het wel een leuk boek. Ik kijk met plezier uit naar het volgende boek van Dahl.

288

9789049999155