Chicklit VCL/West-Friesland Maart 2012

Onder studenten

Uiteraard weet je met een boek als dit dat er een happy end in zit. Maar naar mijn mening gaat dit iets te snel en wordt het laatste gedeelte van het verhaal ongeloofwaardig.

Feestjes, flirts en filosofie. Het studentenleven is vol verleidingen. Zeven jaar geleden koos Christa voor een leven als jonge moeder. Zeven jaar lang stond haar leven in het teken van dochtertje Tessa en man Rens. Maar nu wil ze meer: Christa wordt student. Vol overgave stort ze zich in het studentenleven, inclusief de feestjes en de flirts, vooral met studiegenoot Nathan. Maar haar zelfontplooiing kent een grens, want naast student is ze ook nog steeds moeder. Al lijkt Christa dat af en toe bijna te vergeten.

Christa is 25 jaar maar leeft niet het leven van een typische twintiger. Op gaar 18e werd ze ongepland zwanger van Rens en ze besloten niet alleen het kindje te houden, maar ook om te trouwen. Geheel volgens de vaste rolverdeling is Rens de persoon die het geld verdient en Christa de persoon die thuis blijft om voor dochter Tessa te zorgen. Nu haar dochter wat ouder wordt vindt ze het tijd om alsnog te gaan studeren. Maar dat brengt meer met zich mee dan ze in eerste instantie gedacht had.

Christa is in mijn ogen een apart figuur. Aan de ene kant heeft ze het perfecte gezinsleven en wil ze haar tentamens halen met minimaal een 8, aan de andere gooit ze er direct allemaal leugens uit. En grove leugens ook. Dit komt behoorlijk uit de lucht vallen en is een aardige tegenstelling waardoor de lezer Christa niet altijd zal begrijpen. Ze groeit niet in het liegen, maar vanaf dag een doet ze zich anders voor dan ze daadwerkelijk is. Waar dat liegen vandaan komt is iets waar de lezer nooit achter zal komen.

Het is een vermakelijk boek en uiteraard onvermijdelijk dat Christa valt voor de charmes van een medestudent. Kruijt heeft dit goed weten neer te zetten. Ook heeft ze een realistisch en interessant beeld van het hedendaagse studentenleven neergezet. De personages zijn sympathiek, soms iets te. Uiteraard weet je met een boek als dit dat er een happy end in zit. Maar naar mijn mening gaat dit iets te snel en wordt het laatste gedeelte van het verhaal ongeloofwaardig. Dit gedeelte had de auteur beter uit kunnen diepen.

Desalniettemin een prima boek voor een luie zomerse zondag. De chicklit-lezer krijgt wat zij verwacht!

240

9789059776975