Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juli 2016

Onder ons

Emma Straub is een kei in het op papier zetten van disfunctionele families en ook met Onder ons slaagt ze daar weer met glans in

Zoe, Elizabeth en Andrew zijn al sinds de universiteit beste vrienden en hebben samen in een band gezeten. Inmiddels zijn ze getrouwd, hebben een huis in Brooklyn, een baan en tienerkinderen, maar proberen krampachtig hun jeugd te behouden. Niets drukt ze echter zo met de neus op de feiten dan het moment dat ze het stokje (qua drugs, seksualiteit en onafhankelijkheid) moeten overdragen aan hun kroost. De zomer dat hun kinderen achttien worden (en het bed met elkaar delen), begint hun zo goed georganiseerde leven in duigen te vallen, waarbij oude geheimen boven water komen; over henzelf, maar ook over hun aan een overdosis overleden vierde bandlid. Hun vriendschap wordt zwaar op de proef gesteld.

Emma Straub is een kei in het op papier zetten van disfunctionele families en ook met Onder ons slaagt ze daar weer met glans in. Vrijwel alle hoofdpersonen zijn zoekende zielen. Amdrew heeft een midlife crisis en weet niet meer wat hij met zichzelf aanmoet, Zoe en Jane hebben relatieproblemen, Elizabeth lijkt nog steeds last te ondervinden van een oude crush, en hun kinderen zijn op hun zeventiende¬†al op zoek naar ware liefde… Heerlijk! Deze puberliefde levert ook voor de lezer een leuke aha-erlebnis op. Het is ergens wel heel herkenbaar allemaal.

Straub beschikt over een vlotte en pakkende schrijfstijl. Erg veel gebeurtenissen zijn er niet in het verhaal, het zit hem vooral in de onderlinge verhoudingen. Die zetten alles op scherp en het is een kwestie van tijd tot de boel ontploft. De familie intrigeert waardoor je blijft lezen. Daarbij helpt New York als setting van het verhaal natuurlijk ook duidelijk mee.

De cover vind ik erg aansprekend en is in dezelfde stijl als zijn voorganger Badgasten. ¬†Wat vooral duidelijk wordt uit de boeken van Straub is dat ieder huisje zijn kruisje heeft… Leuke toevoeging aan het verhaal is dat de lezer ook te horen krijgt hoe het de hoofdpersonen enkele jaren later vergaat. Minpunt is dan wel weer het standaard happy end waar Straub voor kiest. Iets meer realiteit was hier op zijn plaats geweest.

405

9789026334948