Jeugd Luitingh Sijthoff Juni 2015

Onder mijn huid

Alle groep 8 leerlingen en middelbare scholieren zouden dit boek verplicht moeten lezen.

Ik kijk naar het schermpje. Het brandt in mijn keel, alsof er zuur in is gegoten. Ik sluit mijn ogen en voel de warme tranen erachter. Misschien gaat dit alles weg. Misschien is het een boze droom, een nachtmerrie. Als ik mijn ogen open, staat er hopelijk iets anders op het beeldscherm. Maar het staat er nog steeds. Met bevende handen begin ik te typen.

Coco, 16 jaar en erg naïef, is al heel lang verliefd op Nick. Ze is dan ook hoteldebotel als hij laat merken dat hij haar ook leuk vindt. Maar er is een probleem; Nick heeft een relatie met Merel. Toch flirt hij met Coco. Stiekem beginnen ze een relatie. Wanneer Nick het dan echt uitmaakt met Merel, kan Coco het nieuws aan haar beste vriendin vertellen. Ze kan het met Nick over van alles hebben. Op een gegeven moment vindt Nick het tijd om de relatie een spannende wending te geven. Hij vraag Coco om een naaktfoto van zichzelf op te sturen. Coco twijfelt. Maar stemt dan toch in, op voorwaarde dat Nick de foto daarna meteen verwijderd. Nick gaat hiermee akkoord.

Wanneer Coco tijdens de gymles erachter komt dat de vriendengroep van Nick de foto hebben gezien wordt ze woest en maakt ze het uit. Dan ontvangt ze een bericht van een anoniem nummer met een dreigement: Coco moet binnen 24 uur een nieuwe naaktfoto sturen, zo niet, dan wordt de naaktfoto naar iedereen verstuurd. Coco is ervan overtuigd dat Nick wraak wilt nemen. Maar is het wel Nick?

Onder mijn huid is een boek met een heel actueel thema: sexting, het digitaal versturen van naaktfoto’s en video’s. Het schijnt veel te gebeuren onder de jongeren. Dit boek is een boek met een flink moraal: hoe verliefd je ook bent, stuur nooit een naaktfoto van jezelf naar iemand. Je weet nooit waar je foto of video terecht komt en wie er misbruik van maakt. Het boek is heel toegankelijk geschreven omdat het geschreven is voor jongeren vanaf 12 jaar. Alle groep 8 leerlingen en middelbare scholieren zouden dit boek verplicht moeten lezen.

207

9789021016641