Thriller & Spanning Xander Uitgevers

Onder mijn huid

Het verhaal leest lekker weg, mede door de korte hoofdstukken. Toch is het nergens echt nagelbijtend spannend, maar vermakelijk is het verhaal zeker.

De echtgenoot van Laurie wordt voor de ogen van haar zoontje vermoord en de dader wordt nooit gepakt. Vijf jaar later heeft Laurie een baan als tv-producent. Maar ze kan de moord niet loslaten en ze begint een nieuw tv-programma over cold case-zaken. Lauries eerste aflevering gaat over een rijke dame die werd vermoord toen haar dochter en drie vriendinnen bij haar logeerden. Nu keren de volwassenen vrouwen terug naar de plaats van het misdrijf om voor eens en altijd hun onschuld te bewijzen. Maar zijn ze wel zo onschuldig?

Onder mijn huid is verbazingwekkend genoeg het eerste boek dat ik lees van Mary Higgins Clark, ondanks de vele boeken die reeds van haar  verschenen zijn. Ik moet bekennen dat Onder mijn huid zeker niet teleurstelt.

In het verhaal volgen we een tweetal verhaallijnen, beide gekoppeld aan hoofdpersoon Laurie. Haar man is vijf jaar eerder vermoord en haar toen driejarige zoontje Timmie was hier getuige van. De moordenaar is nooit gepakt maar heeft wel het dreigement geuit dat Laurie de volgende zou zijn, gevold door haar zoontje Timmie. De tweede verhaallijn gaat over een nieuw televisieprogramma dat Laurie presenteert waarin ze nooit opgeloste moordzaken opnieuw onder het daglicht brengt. Zodoende maken we kennis met de rijke Robert Powell, wiens vrouw Betsy twintig jaar eerder is vermoord. Een viertal vriendinnen, die de avond van de moord aanwezig waren, komt bij elkaar op zijn landgoed voor de opnames. Al snel komt oud zeer naar boven en blijkt iedereen een motief te hebben. Maar wie is de echte schuldige?

Dat is meteen ook het ongeloofwaardige aan het verhaal: iedereen had wel een motief en een hekel aan slachtoffer Betsy Powell. Werkelijk elk personage dat in het boek voorbij komt had  zo zijn eigen reden om Betsy uit de weg te willen ruimen. Ook de chauffeur, tuinman en huishoudster van Robert houden belangrijke aanwijzingen voor zich. Dit komt wat ongeloofwaardig over.

Ondanks de vele personages die het boek rijk is, is het voor de lezer niet moeilijk deze uit elkaar te houden. Mede doordat Mary Higgins Clark steeds even kort refereert aan wat het motief van de betreffende persoon zou kunnen zijn. Dit maakt dat de lezer de verschillende personages goed uit elkaar kan houden.

Het verhaal leest lekker weg, mede door de korte hoofdstukken. Toch is het nergens echt nagelbijtend spannend, maar vermakelijk is het verhaal zeker. Het plot stelde mij echter toch enigszins teleur. Het motief van de uiteindelijke dader is wel erg doorzichtig, hier had ik meer van Mary Higgins Clark verwacht. De losse eindjes worden op een simpele manier aan elkaar geknoopt. Hetzelfde geldt voor de verhaallijn van Laurie en haar zoontje. Het wordt nergens echt spannend en uiteindelijk komen de losse eindjes op een makkelijke manier samen.

Ondanks dat, een vermakelijk verhaal wat zeker voor enkele ontspannen leesuurtjes zorgt. Ik zal in de toekomst ongetwijfeld vaker een boek van Mary Higgins Clark erbij pakken.

326

9789401602570