Thriller & Spanning Mei 2014

Onder het mes

Net als ik denk te weten hoe het zit, weet Gerritsen in de plot met een zeer onverwachte wending te komen.

Het gebeurt niet elke dag dat er een collega voor je ligt op de operatietafel, dus is anesthesist Kate Chesne onwillekeurig nóg zorgvuldiger dan anders. Niet dat ze zich zorgen maakt; Ellen O’Brien is jong en gezond, en de ingreep is niet gevaarlijk. Ze is dan ook verbijsterd wanneer Ellen tijdens de operatie overlijdt en zijzelf wordt beschuldigd van nalatigheid. Ze weet zeker dat ze geen fouten heeft gemaakt – wat is er dan wél gebeurd?

David Ransom verdient al jaren zijn geld met het voor het gerecht slepen van artsen die medische fouten hebben gemaakt. De zaak van Kate Chesne is simpel: alle bewijs is tegen haar. Als Kate hem persoonlijk probeert te overtuigen van haar onschuld, is hij dan ook niet onder de indruk. Maar dan valt er een tweede dode, en een derde…

Tess Gerritsen brak door met haar trillerreeks rondom Rizzoli & Isles. Voordat ze doorbrak, had ze echter al enkele boeken geschreven en deze werden opnieuw uitgegeven na haar doorbraak. Dit zijn romantische thrillers. Ik besloot Onder het mes te gaan lezen. Wel werd ik al gewaarschuwd dat dit niet de standaard thrillers van Gerritsen zijn en dat je van het romantische aspect moet houden. Een beetje sceptisch word ik na openslaan van het boek wel. In het voorwoord staat beschreven dat Gerritsen zich heeft laten inspireren door de Bouqetreeks boeken, een genre waar ik bepaald geen fan van ben. Enigszins sceptisch begin ik dan ook aan het verhaal.

Gelukkig blijkt het aandeel romantiek behoorlijk mee te vallen. Wel zie je al direct met wie Kate uiteindelijk zal eindigen, alleen het om elkaar heen draaien moet nog uit de doeken worden gedaan. Hier viert de romantiek hoogtij en erg realistisch is het zeker niet. Maar als je hier als lezer doorheen kunt prikken, dan blijkt Onder het mes een prima thriller te zijn met onverwachte plotwendingen.

In het verhaal volgen we Kate, een veelbelovende anesthesist die een fout maakt tijdens een operatie waardoor er iemand, een collega nota bene, komt te overlijden. Ze wordt aangeklaagd, maar besluit de zaak uit te gaan zoeken. Ze raakt steeds dieper verstrikt in het web, tot ze zelf doelwit wordt. Vanaf dat moment wordt het verhaal spannend. Kate moet letterlijk rennen voor haar leven.

Gerritsen geeft de lezer steeds kleine beetjes informatie zodat je in een bepaalde richting geduwd wordt. Toch weet ze de lezer in het ongewisse te laten. Dat er een moordenaar aan het werk is, wordt al snel duidelijk. Hoe en waarom blijft lang onduidelijk. Net als ik denk te weten hoe het zit, weet Gerritsen in de plot met een zeer onverwachte wending te komen. Wat een ontknoping! Ook het motief wordt uitgebreid uit de doeken gedaan. Ik weet niet alleen wie de dader is maar ook het waarom en dat stemt mij tevreden. Dit blijft in veel andere boeken nogal eens onduidelijk.

Onder het mes was pas het tweede boek dat ik las van Gerritsen. Dat ik meer van haar ga lezen is duidelijk!

318

9789034754172