Overige Unieboek April 2015

On top

Vanaf de eerste bladzijde was ik al onder de indruk van haar verhaal. Dat komt mede door haar toegankelijke schrijfstijl: alsof zij het verhaal aan jou vertelt.

Daar zat ik dan: zwetende handpalmen, kloppend hart. Ik wist zeker dat ze me het contract zou gaan uitreiken en trok in gedachten  een champagnefles open. “Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, je bent het helaas niet geworden.”… “Je bent veruit de beste kandidaat en ik weet in mijn hart dat we je zouden moeten aannemen. Maar je bent te ambitieus.[…] Als ik een tip mag geven: jij moet voor jezelf gaan beginnen.”

On Top is een is de musthave inspiratiegids voor vrouwen die wel eens gedacht hebben: is dit alles? Een boek vol humor, zelfspot en herkenbare situaties. Selfmade woman Anna Nooshin richtte in 2011 een van de meest succesvolle online magazines van Nederland op en is een begrip in modeland.

Toen ik hoorde dat Anna een boek had geschreven, had ik zo mijn twijfels. Want heeft tegenwoordig niet ieder grote blogger een boek?, dacht ik. De boeken gaan veelal over beauty en mode. Ik was vooral benieuwd hoe het boek van Anna dan anders was. Ik ging naar haar boekpresentatie en merkte dat het een boek is met een persoonlijk verhaal.

Anna is heel openhartig in het boek. Ze kwam op jonge leeftijd als asielzoeker Nederland in. Het eerste hoofdstuk gaat voornamelijk over haar jeugd en de problemen waar ze tegenaan liep. Langzaamaan neemt ze je mee naar haar ondernemers avontuur. Ze omschrijft haar tegenvallende baantjes en haar hoge verwachtingen van de arbeidsmarkt, Anna studeerde namelijk Cum Laude af. Dat ze erg ambitieus is, blijkt wel wanneer ze wordt afgewezen voor een functie die haar op het lijf geschreven staat en als advies mee krijgt: begin voor jezelf!

Het boek leest als een trein. Vanaf de eerste bladzijde was ik al onder de indruk van haar verhaal. Dat komt mede door haar toegankelijke schrijfstijl: alsof zij het verhaal aan jou vertelt. Ze deelt haar valkuilen maar ook haar hoogtepunten. Dat maakt het boek vooral interessant voor jonge vrouwen die ooit een eigen onderneming willen starten. Als advies geeft ze mee: concurreer met jezelf, durf uit je comfort zone te stappen.

222

9789000344352