Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Juli 2005

Om de eeuwige nacht

Verwacht bij dit fantasy boek geen draken, tovenaars en grote veldslagen tussen ridders. Het is echter wel een boek dat leest als een sprookje, vol magische gebeurtenissen en spannende avonturen.

WAARSCHUWING: deze review gaat over het derde deel van een fantasy-serie, daarom kan deze review spoilers bevatten.

In zijn burcht in het rijk van de eeuwige nacht heerst Morragan de Ravenprins. Hier, in het hart van de sinistere elfenmagie, moet vondeling Tahquil het geheim van haar afkomst zoeken. In het gezelschap van haar twee vriendinnen begint ze een zoektocht naar de laatste poort naar het elfenrijk die alleen door haar geopend kan worden…

Om de eeuwige nacht is alweer het derde en laatste deel van de Bitterbynde trilogie. Tahquil kreeg in de vorige twee boeken haar gezicht, spraak en (deels) haar geheugen terug. Langzaam komen er steeds meer herinneringen boven. Nog steeds wordt ze opgejaagd door duistere wezens geleid door Morragan de Ravenprins, maar de reden waarom ze juist haar moeten hebben is voor Tahquil nog steeds onduidelijk. Ze besluit in het geheim op zoek te gaan naar antwoorden. Haar geliefde, Doorn, durft ze hier niet van op de hoogte te brengen, om hem buiten het gevaar te houden. Haar vriendinnen Viviana en Caitri vergezellen haar op haar zoektocht, die geregeld bemoeilijkt wordt door verschillende onzalige wezens die haar koste wat kost te pakken willen krijgen.

De vorige twee delen van de Bitterbynde trilogie heb ik razendsnel uitgelezen en ook het derde deel had ik vlug uit. Het leuke was dat je aan het begin van de trilogie eigenlijk nog niets wist van Tahquil. Ze was een vondeling wiens gezicht helemaal misvormd was en wie haar spraak en geheugen verloren was. Aan het einde van het eerste boek vindt ze haar gezicht en spraak terug, aan het einde van het tweede boek het grootste gedeelte van haar geheugen. Ze is er achter dat zij de enige is die de poort naar het elfenrijk kan openen, maar kan zich de locatie van de poort nog niet herinneren. Ook in het boek Om de eeuwige nacht zal Tahquil steeds meer te weten komen over haar verleden, wat de lezer aanspoort om steeds verder te lezen.

Het leuke is dat auteur Cecilia Thornton een wereld heeft geschapen met veel Keltische invloeden. Alle magische wezens hebben hun oorsprong in de Keltische mythologie. Dit zorgt ervoor dat het boek leest als een sprookje, vol verassingen, mooie locaties en vreemde ontmoetingen. En net als sprookjes heeft ook dit boek een duidelijke moraal. Een andere overeenkomst met sprookjes is de wreedheid die de wezens soms laten zien. Maar zelfs deze wreedheid is niet eng, eerder magisch. Ongeveer zoals het sprookje van roodkapje en de wolf. De wolf at de grootmoeder van roodkapje op, (wat aardig wreed en gruwelijk is) maar toch schrok dit de lezers van het sprookje niet af. Ik ben altijd een groot fan geweest van sprookjes en dit boek bracht me een nieuwe verzameling mythen en sagen om van te genieten.

Aangezien ik totaal niet bekend ben met de Keltische mythologie is het boek soms wel lastig te lezen. Er komen veel vreemde namen in voor (welke wel worden uitgelegd in een handig overzicht aan het einde van het boek), maar de motivatie van de wezens en is soms moeilijk te begrijpen als de lezer geen kennis heeft over de Keltische mythologie. Desalniettemin heeft dit boek mijn interesse in Keltische mythen erg aangewakkerd.

Verwacht bij dit fantasy boek geen draken, tovenaars en grote veldslagen tussen ridders. Het is echter wel een boek dat leest als een sprookje, vol magische gebeurtenissen en spannende avonturen. Een aanrader voor een ieder die vroegen heeft genoten van sprookjes en eens wil kennismaken met de Keltische mythologie.

494

9789024544035