Literatuur & Romans Meulenhoff Mei 2016

Of ik gek ben

Wat direct opvalt aan het verhaal is dat de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Dit houdt de vaart er zeker in, maar ik mis wel diepgang in de uitwerking van de hoofdpersoon.

Benjamin, een succesvolle jonge kunstenaar, is verbijsterd als hij in een tbs-kliniek belandt. Hij kan niet geloven dat hij schuldig is aan wat hem ten laste wordt gelegd – maar door te veel drank en drugs kan hij zich van de bewuste avond niets meer herinneren. Het leven als tbs’er is absurd en meedogenloos, en hoe hij zich ook probeert af te schermen, de confrontaties in de kliniek laten hem niet onberoerd. Langzamerhand krijgt Benjamin weer grip op zijn eigen werkelijkheid, en geschokt kijkt hij terug op de asociale narcist die hij was in zijn vorige leven. Stap voor stap wordt Benjamin weer mens en verandert hij in een man die schijnbaar met beide benen stevig op de grond staat. Maar dan krijgt hij een brief die zijn wereld wederom op zijn grondvesten laat schudden. Wat is nu eigenlijk de waarheid?

Of ik gek ben kwam ik toevallig tegen bij een boekenmarkt en het onderwerp sprak me direct aan. De tbs wereld intrigeert me, mede doordat mijn zwager in de psychiatrische hulpverlening werkt. Net voordat de hype losbrak rondom de verfilming heb ik het boek gelezen. Gelukkig heb ik mij zodoende niet laten beïnvloeden door filmbeelden en kon ik mijn eigen fantasie op het verhaal loslaten.

Wat direct opvalt aan het verhaal is dat de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Dit houdt de vaart er zeker in, maar ik mis wel diepgang in de uitwerking van de hoofdpersoon. Ook stoor ik me regelmatig aan Benjamin. Hij laat zich wel erg makkelijk voor het karretje van anderen spannen en is wel heel makkelijk te sturen. De andere tbs patiënten uit de kliniek hadden wat mij betreft een prominentere rol mogen hebben. Deze blijven nu op de achtergrond en dat vind ik jammer.

In het verhaal wordt regelmatig teruggesprongen naar het verleden. Wat is er nu daadwerkelijk gebeurd? De lezer blijft lang in het ongewisse of Benjamin nu wel of niet schuldig is en dat houdt het spannend. Toch had het verleden wat mij betreft nog meer aan bod mogen komen om de spanning verder op te voeren. De plot zit echter goed in elkaar en weet mij te verrassen.

Of ik gek ben is zeker het verfilmen waard en het verbaasd mij dan ook niet dat dit inmiddels gebeurd is. Ik ben wel heel benieuwd naar de uitwerking en dat met name of de verfilming (en de personages) iets meer diepgang bevatten.

BadgesDebuutVerfilmd

240

9789029091275