Literatuur & Romans TM Trademark Januari 2010

Oerdrift

Oerdrift is mij persoonlijk tegen gevallen, weinig vaart in het verhaal, niet spannend en het lijkt allemaal te gaan om naaktlopen.

Een studiereis naar een onbewoond eiland verandert in een ramp als de studenten en hun begeleiders na een zware storm alles verliezen – het kamp, de voedselvoorraden en alle medicamenten. De groep moet het zien te redden in een door woeste natuur en gevaarlijke chimpansees gedomineerd gebied. Als de overlevenden maanden later worden gered, lijkt het alsof ze dit avontuur harmonieus hebben overleefd. Maar schijn bedriegt…

Oerdrift wordt beschreven als een boek in de stijl van The Beach en ik was dan ook meer dan benieuwd naar het verhaal. Zelf ben ik groot fan van de televisieserie Lost en hoopte dan ook dat Oerdrift eenzelfde soort richting in zou slaan. Helaas is het lastig om zulke verwachtingen waar te maken en dat is dan ook niet gelukt in het geval van Oerdrift. Leuk aan het boek is dat het beschreven wordt alsof het echt gebeurd is, hierdoor ga je als lezer toch even twijfelen aan de echtheid van het verhaal.
Baker begint het verhaal met de getuigenissen van Ysan, een van de meiden die leven van het eiland zijn gekomen. Halverwege schakelt het boek over naar het eigenlijke verhaal en ben je als lezer ook echt op het eiland. Aan het eind van het verhaal probeert Baker met de getuigenissen van andere overlevenden te reconstrueren wat er nu daadwerkelijk is gebeurd. Kortom, genoeg ingrediënten voor een spannend verhaal.

Helaas duurt het vrij lang voor je alle personages leert kennen. Het is een behoorlijke groep dat mee gaat op expeditie en daarom heeft Baker verstandig aan gedaan enkele hoofdrolspelers aan te wijzen. Het verhaal wordt helaas nergens echt uitgediept op spannend. Rustig kabbelt het voort. Halverwege het verhaal is het al vrij duidelijk hoe de vork in de steel zit en dat motiveert niet op verder te lezen. Persoonlijk stoorde ik mij regelmatig aan het verhaal. Op een gegeven moment gebeurde en niets belangwekkends meer en leek het spannendste te zijn dat de groep hele dagen compleet naakt rondliep. Een half boek op dit verhaal willen teren gaat echter wel erg ver.

Oerdrift is mij persoonlijk tegen gevallen, weinig vaart in het verhaal, niet spannend en het lijkt allemaal te gaan om naaktlopen. Aardig plot, maar meer ook niet.

398

9789049900878