Jeugd De Fontein Augustus 2009

Ober, er zwemt een kwal door mijn soep!

Weinig nieuws onder de zon, maar een leuk boek om te lezen! Verbazingwekkend is het eetgedrag van anderen zeker….

Dit boek gaat over eetgewoonten wereldwijd. Wat wij vreemd vinden is voor anderen heel gewoon. En andersom. Jij begint misschien te griezelen bij het woord bloedpudding, terwijl anderen zich niet kunnen voorstellen dat jouw vader bij de viskraam likkebaardend van genot een rauwe haring naar binnen laat glijden. Smaken verschillen. Eetgewoonten ook. Wij eten met kerst graag konijn of kalkoen. Ben je vlak voor kerst in Noorwegen, dan heb je kans dat er een heel schapenhoofd op tafel komt. In Peru staat vaak geroosterde cavia op het menu en in Japan kun je je wagen aan een bordje kogelvis.

Dit is vooral een interessant boek boordevol leuke weetjes. Het boek richt zich met name op eetgedrag in verre landen. Het Europese continent komt weinig aan bod en misschien is dat maar goed ook. Het is reuze interessant om te lezen over andermans eetgedrag, zolang het maar niet te dichtbij komt. Toch ga je wel met een ander gevoel op vakantie na het lezen van dit boek. Wellicht dat je dan toch minder makkelijk iets onbekends bestelt van de plaatselijke menukaart.

Grappig detail aan het boek is dat het tevens een test bevat over je eigen eetgedrag. Zo kom je erachter of je graag nieuwe dingen uitprobeert of dat je het liever bij het bekende houdt. Voor mij was de uitslag bij voorbaat al bekend, maar toch leuk om te doen!

80

9789026126666