Waargebeurd Meulenhoff September 2010

No risk, no life

Dit boek draait om het najagen van je dromen en het opzoeken van grenzen. Voor wie van motorrijden houdt, avonturen, prachtige natuur, of in gedachten mee wil reizen is dit boek een aanrader.

Ben Valks maakt zijn droom waar om met zijn motor van het noordelijkste punt in Alaska tot het zuidelijkste punt in Argentiniƫ te reizen. In Alaska doet hij (als eerste Nederlander) mee aan de beroemde hondenslederace, de Iditarod, een strijd van 1800 kilometer. Vervolgens gaat hij met de motor op pad. Je beleeft de reis mee door zijn ogen en ontmoet zo vele mensen, prachtige natuur en soms bijna onoverkomelijke problemen. In Braziliƫ maakt hij een lange tussenstop om op zoek te gaan naar de zware Jaguar die zelden wordt gezien.

Ben Valks laat zien dat soms het onmogelijke toch mogelijk wordt en geeft je een kijkje in de cultuur van diverse Amerikaanse landen. Soms niet helemaal ongevaarlijk maar meestal zijn de bewoners zeer hartelijk en krijgt hij eten, onderdak en hulp op onverwachte momenten. Bijna drie jaar later bereikt hij zijn einddoel, verrijkt met de vele ervaringen die hij heeft opgedaan. Naar aanleiding van zijn reis gaat de auteursopbrengst van dit boek naar een weeshuis in Guatemala en heeft hij het initiatief genomen een stichting op te richten voor de zware jaguar om uitsterving te voorkomen van dit prachtige dier en het verdwijnen van het Amazonegebied te voorkomen.

285

9789022555279