Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2011

Niets blijft verborgen

Het plot is verrassend, ondanks dat ik al vrij snel op het goede spoor zat. Beckett kiest aan de ene kant voor de meest logische weg, terwijl hij er aan de andere kant nog een behoorlijk onverwachte twist tegenaan gooit.

Eén, twee, acht. Dat zijn de getallen van ontbinding. Dat is de verhouding waarin alle organismen rotten. In lucht, in water, in aarde. Het is een eenvoudige formule, en een onontkoombare waarheid. Hoe diep ze ook begraven liggen, de doden kunnen hun aanwezigheid toch aangeven. Niets blijft voor altijd verborgen.

Acht jaar geleden werkte forensisch antropoloog David Hunter met gedragsdeskundige Sophie Keller aan het onderzoek naar twee verdwenen meisjes. Hoofdverdachte Jerome Monk stemde ermee in te laten zien waar hij zijn slachtoffers begroef. De zoektocht werd een fiasco. Een letterlijke schreeuw om hulp zorgt er nu voor dat het verleden wordt opgerakeld. Samen met Sophie gaat David Hunter alsnog naar de graven van de meisjes op zoek. Maar de monsterlijke Monk is intussen ontsnapt uit de gevangenis.

Beckett neemt de tijd om het verhaal op gang te brengen en te laten rijpen. Als je op pagina 100 bent is er eigenlijk nog niet veel spannends gebeurd. Desondanks nodigt het verhaal wel uit om steeds verder te lezen en blijft het boeiend, van begin tot eind. Het verhaal begint in het verleden, 8 jaar eerder, wanneer David en Sophie elkaar ontmoeten in de samenwerking naar de zoektocht van de lichamen van drie verdwenen meisjes. In dit gedeelte is het ook dat David, enkele jaren later, zijn vrouw en dochtertje verliest. Dit is meteen voor mij het grootste minpunt en meest ongeloofwaardige gedeelte van het boek. Hun dood wordt slecht zijdelings vermeld en al snel gaat het eigenlijke verhaal verder. Het lijkt of het verlies van zijn gezin David weinig doet en komt daardoor ongeloofwaardig over. Beckett had dit beter achterwege kunnen laten of verder uit moeten diepen. Nu heeft het geen enkele toegevoegde waarde aan het verhaal. Beckett maakt al snel de sprong naar het heden, maar echte spanning blijft uit. Desondanks heb ik dit niet gemist in het verhaal, de auteur weet op andere vlakken voldoende te compenseren.

Toch spreekt het verhaal zichzelf op sommige punten tegen. Halverwege het boek gaat een grottenstelsel een rol spelen, waarvan niemand van het bestaan af zou weten. Niet veel later wordt echter de melding gemaakt dat een personage zich hier moest verstoppen, terwijl er een groep speleologen vlak langs hem liep. Hoe kan een groep speleologen hier lopen als niemand van het bestaan van de grotten afweet, zelfs de politie niet? Dit soort kleine tegensprekingen doen toch enigszins afbreuk aan het verhaal. Het is dan ook raadzaam hier niet teveel bij stil te staan en snel verder te lezen.

Het plot is verrassend, ondanks dat ik al vrij snel op het goede spoor zat. Beckett kiest aan de ene kant voor de meest logische weg, terwijl hij er aan de andere kant nog een behoorlijk onverwachte twist tegenaan gooit. Hierdoor blijft het plot zelfs voor de meest doorgewinterde thrillerlezer verrassend. Ook blijven de karakters gedurende het verhaal geloofwaardig. Beckett heeft heel diverse personages gekozen, waardoor zij allen een toegevoegde waarde hebben en goed uit elkaar te houden zijn.

Niets blijft verborgen was mijn eerste kennismaking met Beckett en deze ontmoeting is zeker niet tegen gevallen! Ik ben dan ook zeer benieuwd naar andere boeken van zijn hand. Ondanks dat het verhaal niet overal even spannend was, zat het verhaal wel degelijk goed in elkaar.

368

9789021803852