Thriller & Spanning A.W. Bruna Januari 2009

Niemand die je hoort

In De 50-50 moorden werden situaties van de creperende slachtoffers geschetst welke de dood al zagen aankomen. Angstaanjagend las je deze bladzijden. In dit boek draait het meer om (te) veel personages schetsen en wordt er minder diepgang gegeven.

Wanneer heb jij je vrienden voor het laatst gezien? Zou jij het weten als ze in nood zijn? Wie zijn je echte vrienden eigenlijk? En wat als je voor het leven van een van hen moet kiezen? Hij bindt diverse vrouwen vast op bed en laat ze zonder eten of drinken volledig aan hun lot over. Wanneer nietsvermoedend vrienden contact opnemen, beantwoordt hij hun berichten zodat het lijkt alsof er niets aan de hand is. Zodra de jonge vrouwen overleden zijn, stuurt hij die vrienden een laatste bericht: “Jij hebt haar laten doodgaan…”

Detective Sam Currie moet de zaak van deze seriemoordenaar op zich nemen. Een van de verdachte is Dave Lewis. Dave heeft nog meer zorgen. De dood van zijn broer werpt nog steeds een schaduw over zijn leven. Ook zijn grote verloren liefde Tori laat hem niet los. Als zij in het ziekenhuis belandt, neemt Dave zich voor haar niet meer zo snel uit het oog te verliezen, ook al is hij intussen een voorzichtige relatie met internetdate Sarah begonnen. Dan blijkt Tori het volgende slachtoffer te zijn…

Sinds De 50-50 moorden ben ik meer gaan lezen van Mosby. De 50-50 moorden was zijn internationale doorbraak, prachtig geschreven en Niemand die je hoort is het tweede boek van zijn hand.

Mosby schetst opnieuw spannend verhaal met wrede seriemoordenaar, opererend op een sluwe wijze. De politie weet lange tijd geen grip te krijgen op de ontvoerder, welke mensen op gruwelijke manier laat sterven. Verder legt hij op pijnlijke manier bloot hoe vrienden voor elkaar zorgen. De gedachte dat je contact onderhoud met “een vriendin”, wat in werkelijkheid de moordenaar is bekruipt mij een naar gevoel. Daarom is dit concept uniek en goed doordacht.

Helaas weet Mosby dit concept alleen niet goed uit te werken. Nou laat ik het zo zeggen, niet zo goed als hij zijn eerst boek heeft gedaan. In De 50-50 moorden werden situaties van de creperende slachtoffers geschetst welke de dood al zagen aankomen. Angstaanjagend las je deze bladzijden. In dit boek draait het meer om (te) veel personages schetsen en wordt er minder diepgang gegeven.

Ik moet eerlijk zijn, het is een goed boek welke in goede handen valt bij thrillerfanaten maar helaas minder uitgewerkt is als De 50-50 moorden.

287

9789022993552