Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Augustus 2014

Nemesis

De auteur weet de lezer mee te nemen in het verhaal, maar deze toch steeds weer op het verkeerde been te zetten. Net als je denkt dat de ontknoping nabij is, volgt er toch weer een nieuwe twist.

Maja van Tijl is misdaadverslaggever met een eigen televisieprogramma. Als ze terugkomt van een lange reis blijkt haar voicemail vol te staan met berichten van haar beste vriendin Tina. Zij is wanhopig omdat haar nichtje spoorloos is verdwenen en heeft Maja’s hulp nodig.
Maja duikt meteen in de zaak en komt erachter dat er al eens eerder meisjes in het chique Gooi zijn verdwenen. Het wordt snel duidelijk dat alle verdwenen meisjes iets gemeen hebben.
Te midden van prachtige villa’s, succesvolle BN’ers en ambitieuze artsen probeert Maja achter het geheim van de rijke regio te komen.

Ik keek erg uit naar de nieuwe thriller van Kasper. Zodra het boek binnen was ben ik dan ook begonnen met lezen en het valt meteen op dat Kasper de aandacht van de lezer gedurende het hele verhaal weet vast te houden. Het boek gaat over Maja van Tijl. Ze komt terug van een fijne tijd in Australië, maar zodra ze voet op Nederlandse bodem zet wordt ze betrokken bij de verdwijningszaak van een jong meisje. Het verdwenen meisje is notabene de dochter van de zus van haar beste vriendin.
Het verhaal gaat zodoende meteen met volle vaart van start. Het enige waar ik bij aanvang nog wat moeite mee had is het uit elkaar houden van alle personages. In sneltreinvaart worden nieuwe personages geïntroduceerd. Het is af en toe even zoeken wat ook alweer de relatie onderling is.

Maja is een fijn hoofdpersonage en echt een vrouw van deze tijd. Ze heeft een moeilijke periode op het werk achter de rug en schippert nu tussen haar carrière en tijd vrij maken voor haar zoon Bono. Je kunt merken dat Kasper ervaring heeft in het televisiewereldje. Ze weet Maja realistisch neer te zetten en tevens goed te omschrijven hoe het er aan toe gaat bij het maken van een programma en welke belangen er allemaal meespelen.

Nemesis bevat een behoorlijke dosis actie en spanning. De auteur weet de lezer mee te nemen in het verhaal, maar deze toch steeds weer op het verkeerde been te zetten. Net als je denkt dat de ontknoping nabij is, volgt er toch weer een nieuwe twist. Zodoende blijft de lezer scherp. Het spreekt voor Kasper dat ze niet voor een standaard happy-end plot kiest. De ergste gruwelijkheden worden waar in Nemesis. Zo gruwelijk dat je je bijna niet kunt voorstellen dat Kasper er daadwerkelijk voor gekozen heeft om dit op papier te zetten.

Enig minpunt van het boek vind ik het zwakke motief van een van de betrokkenen. Het is lastig voor te stellen dat iemand zo ontspoort op een enkele gebeurtenis. Tevens vind ik het onwaarschijnlijk welke ‘rechten’ Maja krijgt. Zij voert een slecht nieuws gesprek met een van de familieleden. In het dagelijkse leven zou dat nooit verteld worden door een misdaadverslaggever, dit is nog altijd aan de recherche/politie.

Al met al is Nemesis een fijne thriller vol actie, spanning en vaart welke de lezer voor enkele uren zal weten te boeien en vermaken. Ik kijk uit naar een volgende thriller van Kasper!

352

9789021809687