Overige Lebowski November 2015

Neem een geit

Ondanks dat de boodschap weinig vernieuwend is, weet De Breij het wel op inspirerende wijze te laten overkomen. En ook zijn er genoeg geinterviewden die je toch net even anders laten kijken naar bepaalde zaken.

Niemand vertelt je hoe te leven. Als je kinderen krijgt staan er boekhandels vol opvoedboeken tot je beschikking, maar welke levenslessen krijg je mee als volwassene? Wie vertelt je hoe om te gaan met liefde, dood, vriendschap, ambitie en kinderen? Claudia de Breij (net 40) worstelt met deze vragen en gaat te rade bij een groep wijze mannen en vrouwen. Zij vertellen hoe zíj de dingen hebben aangepakt. Claudia de Breij trekt daar honderd levenslessen uit, en stopt daar ook een paar van haarzelf – en haar kapper – bij.

Neem een geit is een luchtig boek dat makkelijk wegleest maar wel degelijk een duidelijke boodschap bevat. Claudia gaat in dit boek op bezoek bij, met name, BN’ers op leeftijd. Hoe gaan zij om met ouder worden, welke levenslessen hebben zij onderweg opgedaan? Wat is er nou echt waar van alle clichés en wat klopt niet? Claudia gaat daarvoor in gesprek met onder meer Hanneke Groenteman. Het boek bestaat zodoende uit korte hoofdstukken die allen een wijze levensles bevatten. Niet alleen van de BN’ers, maar ook van Claudia zelf.

Echt vernieuwend is het boek niet. Ergens weten we het allemaal wel. De geijkte heb je naasten lief, maak tijd voor elkaar en zie je geliefde niet als vanzelfsprekend maar blijf je best doen voor elkaar. Ondanks dat de boodschap weinig vernieuwend is, weet De Breij het wel op inspirerende wijze te laten overkomen. En ook zijn er genoeg geinterviewden die je toch net even anders laten kijken naar bepaalde zaken.

Ook de schaamteloze eerlijkheid van De Breij kan ik als lezer waarderen. Ze deinst er niet voor terug om te vertellen over de moeilijke periodes in haar leven, waaronder haar scheiding, en wat ze hiermee gedaan heeft.

Neem een geit is een weinig verrassend, maar wel inspirerend boek. Een goed cadeau voor de aankomende feestdagen. Een duidelijke boodschap verteld met de nodige humor.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

240