Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juni 2017

Nazomer

Verhoef weet heden en verleden mooi in elkaar te verweven. Waar het eerst echt twee losstaande verhaallijnen zijn, komen deze gaandeweg mooi samen.

Modeontwerpster Vivian D staat op het hoogtepunt van haar carrière. Haar bedrijf floreert, ze wordt op handen gedragen. Vlak voordat ze op een groot evenement in Parijs de rode loper betreedt, krijgt ze echter schokkend nieuws. Het dwingt haar na te denken over haar turbulente levenspad en een ingrijpende gebeurtenis die ze al tientallen jaren verdringt…
Esther Verhoef beschrijft hoe de jonge Claudia opgroeit in een wereld die niet bij haar past en verandert in de succesvolle Vivian D. Welke offers heeft Claudia moeten brengen, en voor welke keuzes staat Vivian nu?

Nazomer voert de lezer van een volksbuurt in de jaren zeventig en tachtig via een atelier aan het Amsterdamse IJ naar de wereld van high fashion in Parijs en New York.

Nazomer is de tweede roman van Verhoef, na het eerder verschenen Tegenlicht. Hoewel ik lang niet alle thrillers van haar hand heb gelezen (verre van), ben ik wel duidelijk fan van haar romans. Zodra Nazomer was uitgebracht toog ik naar de winkel om het boek aan te schaffen. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Vivian en vanuit zowel heden als verleden. Het duurt wel enige tijd voor ik haar verhaallijn uit het verleden interessant ga vinden. Er wordt onder meer uit de doeken gedaan hoe Vivian richting mode is gegaan. Interessant voor het verhaal, maar bij aanvang niet heel intrigerend. Toch blijf ik doorlezen, vooral omdat de verhaallijn uit het heden mij aanspreekt. De hele modewereld blijft toch een wereld apart en het is interessant hier eens een inkijkje in te krijgen. Om het boek echt te kunnen waarderen denk ik wel dat je een bepaalde affiniteit of interesse in deze scene moet hebben.

Verhoef weet heden en verleden mooi in elkaar te verweven. Waar het eerst echt twee losstaande verhaallijnen zijn, komen deze gaandeweg mooi samen. Alle keuzes die Vivian maakt, gedwongen en ongedwongen, komen aan bod. De lezer krijgt inzicht in hoe haar bedrijf gevormd is tot wat het vandaag de dag is. En wat maakt dat Vivian de persoon is die ze vandaag de dag is. Dat ze als eigenaar niet altijd even veel te zeggen heeft, blijkt al snel… Hoe groter en bekender haar label wordt, hoe meer het haar gaat tegenstaan. Ik ga hier toch onbewust de vergelijking maken naar de grote mode labels vandaag de dag. Verhoef doet behoorlijk wat uit de doeken als het gaat om de kwaliteit van de producten. Zou dat met mijn designer tas ook zo zijn? Onbewust ga je je dit toch afvragen.

Het personage Vivian is goed uitgediept. De lezer leert haar echt kennen. Dat komt vooral doordat ook haar verleden uitvoerig uit de doeken wordt gedaan. Enigszins moralistisch is de boodschap in de plot wel. Uiteindelijk draait het niet om een succesvolle carrière, maar kies het pad dat bij je past en heb je dierbaren lief. Een boodschap die niet vaak genoeg verkondigd kan worden.

459

9789026340550