Literatuur & Romans Ambo | Anthos November 2014

Nachtfilm

Ik vond het een subliem boek en kan alleen maar schreeuwen: ren naar de winkel en koop dit boek!

De mooie Ashley Cordova wordt op een koude oktoberavond dood gevonden in een verlaten pakhuis in Manhattan. Het lijkt alsof ze zelfmoord heeft gepleegd, maar onderzoeksjournalist Scott McGrath vermoedt dat er meer aan de hand is. Hij volgt de familie Cordova al jaren, en is geobsedeerd door Stanislas Cordova, beroemd filmregisseur en de vader van Ashley. Vastbesloten het mysterie rondom Ashleys dood te ontrafelen gaat McGrath op onderzoek uit. Een speurtocht langs een inrichting, duistere nachtclubs en onderwereldfiguren volgt, totdat het wel lijkt alsof McGrath zich in een film van Cordova bevindt Is hij het volgende slachtoffer?

Nachtfilm is een van de spannendste boeken dat ik in jaren gelezen heb…! Beklemmend en spooky. Een boek dat je liever niet leest als je ’s avonds alleen buiten in het donker op de veranda zit. Ik kan er nog altijd niet over uit dat dit boek officieel een roman is en geen thriller… Het verhaal is nagelbijtend spannend en super origineel. Doordat het boek ook foto’s en bijvoorbeeld politierapporten bevat is het haast eng. Soms sla je een bladzijde om en schrik je gewoon wat je op de volgende pagina aantreft… Deze visuele aanvullingen geven het verhaal wel echt een extra dimensie zonder dat het verhaal te veel wordt ingekleurd voor de lezer. Ook bevat het  boek enkele documenten die diepgang aan het verhaal geven. En het nog spannender maken dan het al is…

Pessl bewijst met Nachtfilm over een behoorlijke dosis creativiteit te beschikken. Het is een knap bedacht verhaal dat goed in elkaar steekt. De vormgeving van het boek werkt hier zeker aan mee. Het boek straalt en bepaalde ‘vibe’  uit, dat merk je alleen al wanneer je er doorheen bladert.

Enig minpunt wat ik kan bedenken is dat Pessl de lezer in de plot in het ongewisse laat… hier moet je wel tegen kunnen wil je het boek kunnen waarderen. Ik vond het een subliem boek en kan alleen maar schreeuwen: ren naar de winkel en koop dit boek!

BadgesLeestip

597

9789026328831